Hej. Har problem med 2 st element som bara blir varma till hälften horisontellt. Dom är bättre begagnade och har koppel. Funderar på om det är kopplen som fallerar..den ena inloppet ser pluggat ut. Jag har 2 rörssystem.
Bifogar bilder..ta en kik den som förstår och ge en kommentar.
 
  • Hand som håller rörkoppling med ena inloppet tilltäppt och värmesystemavlagringar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en radiatoranslutning med synligt pluggat inlopp, påtagliga tecken på användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallkoppling för element med märkning "2 T O" på en träplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metalliskt koppel för element med synliga anslutningsgängor och markeringar, mot ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där sexkants skruv är till avstängning. Har du testat att skruva loss den?
 
L lostinsweden skrev:
Den där sexkants skruv är till avstängning. Har du testat att skruva loss den?
Vad jag förstår så ska det vara fritt blås i båda rören i ett 2-rörssystem?
 
B blackpainter skrev:
Vad jag förstår så ska det vara fritt blås i båda rören i ett 2-rörssystem?
Hade inte så stor insex hemma. Får testa imorgon. Men det borde vara så att man skruvar bort innanmätet då så båda rören blir fria?
 
Innanmätet är till avstängning när man behöver ta bort ett element utan att tömma systemet så den ska vara kvar inne men den är kanske skruvat för långt inne så att den stryper flödet. Backa den så långt det går så att du kan sätta tillbaka proppet.
 
Den typen av ventil kan ibland gå av när den varit stängd länge och det resulterar i dåligt flöde.
Men om du har begagnade koppel kanske radiatorventile( under Termostaten) är strypt för en annan effekt än den du har idag..
 
S
Verkar vara ett Danfoss 2-rörs koppel.
Är kopplet rätt anslutet?
Returen närmast radiatorn och tilloppet närmast avstängningspluggen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.