Hej,

Är nybliven husägare och här kommer ett par riktiga newbie-frågor:
Har problem med ett av elementen. Det är kallt på ena sidan, men luftning hjälper inte (finns ingen luft i elementet). Att ta bort termostaten hjälper inte heller (nålen/ventilen verkar röra sig bra). Verkar alltså vara stopp i elementet.
1. Finns det något annat sätt som kan råda bot på problemet?
2. Om jag måste byta elementet, vad går då ett nytt på. Har googlat det men hittar priser alltifrån 900 SEK till 6000 SEK (för samma storlek!). Vad gäller egentligen?

Blev ett långt inlägg, men hoppas någon orkar läsa det och svara :)

Tacksam för svar

-- Tony
 
Prova stänga alla andra element, kör sedan cpumpen på max 5min och prova sedan att lufta..
 
Hej och tack för svar,
Har testat att stänga av alla elementen, köra cpumpen en stund och luftat igen. Märkte då att varmvatten fylldes på i elementets övre del, men efter att ha slagit igång systemet igen så är elementets nedre del fortfarande kall, förutom de tre "sektionerna" närmast in/utmatning, de är varma. Därför misstänker jag att det är stopp i elementets nedre del mellan 3:je och 4:e "sektionen". Det är ordenlig skillnad i temperatur mellan dessa.
Kan detta fenomen bero på något annat?

-- Tony
 
Det är felkopplat. Inkommande vatten ska kopplas längst upp. Då "flyter" det ut över hela bredden eftersom varmt vatten är lättare än kallt. Om varmvattnet kommer in längst ner så flyter det rakt upp till utloppet och värmen sprids inte i i resten av elementet.
Det finns speciella kopplingar som sätts längst ner som korsar in och ut gående rör.
Komplett nytt element räkna med runt 2000 kr. Men då måste det monteras rätt förståss, annars får du samma problem igen.
 
om han får varmt vatten i överdelen så är det rätt kopplat.

men det låter som det är dålig cirkulation i radiatorn. deta kan bero på att radiatorn är för hårt strypt (eller så ska den vara så här hårt strypt för att inte ge hör hög tempratur i det rum den sitter i !)
Är det för kallt i detta rum?
det kan också vara så att alla andra radiatorer är för öppna så cirkulationen utebli till denna radiator.

en annan sak sitter denna radiator högst i huset? har du rätt tryck på systemet?
 
Ojdå, inte hängt med denna tråden på ett tag.
BAS: Jag tror du har rätt. Vattnet kommer in nertill, men termostaten sitter upptill. När jag kollade närmare på "korsröret" längst ner såg jag mycket riktigt att det verkar sitta någon slags ventilskruv där också. Ska pilla på den i vinter igen (för just nu cirkulerar bara vattnet, ingen radiatoruppvärmning lär behövas förrän i september).
Tack för svaren!
 
kolla bara så det inte är massa skit i termostatventilen innan. kan knacka på den lätt ett tag så kan det släppa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.