Hej tänkte köpa radiatorkoppel 2 rör till min radiator.
Se bilder på tidigare koppel.


Utv gäng koppel 25/26 mm
Inv anslutning koppel 20 mm


Hona mutter utv gäng radiator 24/25 mm

Cc mått 550 mm

Vilken typ bör jag köpa?
 
  • Radiatordetalj, ventiler, rör, suddig bakgrund, närbild, inomhusbelysning, vitvägg, snedvinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-komponent, förmodligen en ventil eller kran, kopparrör anslutet, med vitt handtag, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallventil och kopparledning mot mörk bakgrund. Anslutningar ser använda och åtdragna ut. Inga personer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsventil med gängade anslutningar på svart bakgrund, används för rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastkran på metallventil, inomhus, möjlig rörinstallation, oskarp bakgrund, närbild, person håller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsventil med vit ratt förknippad med kopparledning på svart bakgrund. Installation, VVS, vattenstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Du behöver bestämma om du vill ha MMA/Purmo koppel/termostater eller Danfoss koppel/termostater.
[länk]
[länk]

Sen behövs koppling mellan rör och koppel.
Ta en bild på var radiatorn ska sitta samt befintliga rören, så att man ser helheten på en bild.
Okey vad är skillnaden mer än namn? Radiatorn är 1600 x 600 och ska sitta i en tvättstuga . Rör ska dom som sätter in VP få dra. Jag har borrat 2 hål 20mm till höger om radiatorn genom golvet ner till källaren. Cc mått där tog jag ett annat koppel jag hade.
 
Det går inte att rakt av använda en MMA-termostat på en Danfoss-ventil eller vise versa, men det finns adaptar mellan.

Metallrördelar med gängade anslutningar, böjda rör, koppling. Används för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Danfoss till vänster, MMA till höger.

Det är olika sätt att ställa in förinställningen mellan de två typerna.
MMA har kommit med myare ventiler än den på bilden, där man använder annan typ av "nyckel".

Eftersom du (har) ska ha värmepump så är det viktigt att hela radiatorkretsen injusteras gällande förinställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.