Hej,
Renoverar badrummet i mitt nya hus. Skulle proppa fyra rör från två radiatorer som senare skall bort helt. Stängde inkommande vatten samt cirk.pump på pannan. Monterade ner radiatorerna vilket genererade en väldig flod av vatten från rören. Känns som att hela systemet tömdes.
Proppade sedan rören, slog på vatten och cirk.pump (hör att den går igång). Luftade alla radiatorer och tänkte att snart kommer värmen. Har efter det kört på mer tryck till exp.kärlet och luftat flera gånger men ännu ingen värme! HJÄLP!!!

Lite fakta om systemet (har ingen aning om något av detta kan hjälpa):

Norrahammar 2000 -66 (Effekt Mcal/h 10-18)
Den går på elpatron idag men har körts tidigare på både olja och ved.
Panntemp: 50
Uttemp: 68

Elpatron: Parca Norrahammar -81
Typ: Minel
Effekt: 12kw
Inställd på 55 grader

Cirk.pump: SMC, Commodore 180-45

Är det någon vänlig själ som har en Idé/lösning???
 
Nytt vatten måste fyllas på i systemet för att ersätta det vatten som rann ut. All luft (i princip) måste luftas ut. Troligen finns även en avluftningsskruv på cirkulationspumpen eftersom det kan bli en luftficka i den så den inte ger något tryck.

I värsta fall skulle det även kunna vara ettrörsystem och då funkar det inte om man pluggar rören. Fast förhoppningsvis är det tvårörsystem.

Men först och främst är väl tipset att fylla vatten och lufta tills all luft är borta.
 
Redigerat:
Tack för svar!

Jag tycker jag luftade som en tok och sista två omgångarna kom det ingen luft någonstans. Ska titta på cirk.pumpen om det går att lufta den också.
Det kan nog inte vara ettrörsystem eftersom det innan jag gjorde allt detta redan fanns två proppade rör i hallen från en radiator.
Fylla vatten, visst menar du att jag efter luftning ökar tryckket till exp.kärlet så det fylls upp och skjuter ut överskottsvatten?
 
Har du ingen manometer i koppling till exp kärlet någonstans? Så att du ser trycket när du fyller på? Normalt så fyller du till t.ex. 1 bar och i takt med att du luftar ur fyller du på mer vatten. Det är inte så att du bara stängt inkommande kallvatten? För normalt är ju påfyllningsventilen alltid stängd, du öppnar den bara när dy fyller på systemet.
 
koppar01 skrev:
Fylla vatten, visst menar du att jag efter luftning ökar tryckket till exp.kärlet så det fylls upp och skjuter ut överskottsvatten?
Nja, fyll först, lufta sedan (och repetera om det behövs). Det kommer nästan alltid in mer gaser som är lösta i vattnet när man fyller på och sedan börjar bubbla i elementen. Ta höjden på ditt värmesystem och välj ett lite högre tryck i tiondels bar. Sedan fyller du en bit över detta och luftar tills du kommer ner till trycket du vill ha (det ska förstås komma vatten när man försöker lufta och luften är slut, vilket visar att trycket är tillräckligt högt). Det är bra att ha lite högre tryck i början, för när man värmer upp systemet ordentligt minskar gasens lösligthet i vattnet, så man bör ha lite marginal så man kan släppa ut den gasen när man värmt upp systemet. Sedan stiger ju trycket också när man värmer upp, så man måste ha så mycket marginal att trycket ändå är tillräckligt högt när systemet blir kallt.
 
Det finns en Hydrometer (tror jag det stod) som konstant står på 3 (m vp), det är väl antar meter till kärlet? Ventilen till den är ju precis som du sa stängd. Den ser jag trycket på när jag fyller på. Igår drog jag på så trycket gick till omkring 7-8 på hydrometern när jag fyllde på.
Inkommande vatten är öppet.

Detta gäller det hus vi ska flytta till (bara en gata ner) så jag ska gå dit strax. Återkommer senare.

Återigen, tack för era svar!
 
mulpac skrev:
Nja, fyll först, lufta sedan (och repetera om det behövs). Det kommer nästan alltid in mer gaser som är lösta i vattnet när man fyller på och sedan börjar bubbla i elementen. Ta höjden på ditt värmesystem och välj ett lite högre tryck i tiondels bar. Sedan fyller du en bit över detta och luftar tills du kommer ner till trycket du vill ha (det ska förstås komma vatten när man försöker lufta och luften är slut, vilket visar att trycket är tillräckligt högt). Det är bra att ha lite högre tryck i början, för när man värmer upp systemet ordentligt minskar gasens lösligthet i vattnet, så man bör ha lite marginal så man kan släppa ut den gasen när man värmt upp systemet. Sedan stiger ju trycket också när man värmer upp, så man måste ha så mycket marginal att trycket ändå är tillräckligt högt när systemet blir kallt.

På hydrometern finns ett rött streck, strax under 3. Kan det vara inställningen som trycket ska ligga på?
Hur väljer jag ett lite högre tryck? Öppnar påfyllningsventilen eller kan man ställa in "konstant-trycket"?

Vatten kom det igår överallt men som sagt ingen luft de två sista gångerna.
 
koppar01 skrev:
ett rött streck, strax under 3. Kan det vara inställningen som trycket ska ligga på?
Hur väljer jag ett lite högre tryck?
Beror väl på om du har ett höghus eller mer normalt hus. Oftast brukar säkerhetsventilen i villor öppna vid 1.5 bar (vilket i princip räcker till ett 15 meter högt värmesystem) och manometern är rödmärkt över 1.5 bar. Ibland kan det finnas ytterligare en "visare" man kan ställa in själv också för att lättare minnas hur det ska vara.
Trycket ökar när man fyller på mer vatten och sedan varierar trycket mer eller mindre med temperaturen beroende på hur stort expansionskärl man har och vilket förtryck det är i expansionskärlet.
 
Har prövat att lufta samt fylla på systemet igen (gjorde det mycket långsammare än igår) men fortfarande ingen värme. Kom ingen luft nu heller, bara vatten.
Hittade ingen luftventil på cirk.pumpen.
Hittar ingen bar-mätare, kanske sitter den på kärlet? Kärlet är dock fullständigt inbyggt på vinden...fast och andra sidan så skulle jag kunna riva upp det för om 1 ½ månad blir det bergvärme installerat. Vill dock ha lite värme under tiden.

Bifogar lite bilder på systemet om det kan hjälpa.
 
  • 20101001616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20101001617.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20101001618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20101001619.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20101001620.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20101001621.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ytterligare frågor:
1. Spelar det nån roll om cirk.pumpen är på när man luftar?
2. Ska jag ha lite högre tryck på "Hydrometern" samtidigt som jag luftar?
3. Hur mycket ska man lufta varje radiator? "Ett glas"?
4. Hur lång tid tar det innan värmen kommer ut i systemet om det fungerar?
5. Ordningen som jag stände av allt innan jag proppade rören: Inkommande vatten av, cirk.pumpen av, den röda ventilen (som sitter till vänster ovanför hydrometern) av. Tänkte om det spelar någon roll.
 
Aha, den är graderad direkt i meter vattenpelare och inte bar. Uppenbarligen har du öppet expansionskärl också (för slutna brukar man sätta i pannrummet), och då brukar man fylla tills det rinner ur skvallerröret för att vara säker på att det är fullt. Om mätaren visar rätt borde den då visa höjdskillnaden upp till vattenytan i expansionskärlet.

Inga ledtrådar om du känner på rören och "lyssnar med en skruvmejsel" (sätt skruvmejseln mellan röret och skallen i närheten av örat så hör man ljud från röret)? Blir det varmt någonstans? Verkar det strömma vatten någonstans? Kanske vrida på någon radiatorventil för att försöka höra om det strömmar när den är öppen och slutar när den är stängd.
 
mulpac skrev:
Aha, den är graderad direkt i meter vattenpelare och inte bar. Uppenbarligen har du öppet expansionskärl också (för slutna brukar man sätta i pannrummet), och då brukar man fylla tills det rinner ur skvallerröret för att vara säker på att det är fullt. Om mätaren visar rätt borde den då visa höjdskillnaden upp till vattenytan i expansionskärlet.

Inga ledtrådar om du känner på rören och "lyssnar med en skruvmejsel" (sätt skruvmejseln mellan röret och skallen i närheten av örat så hör man ljud från röret)? Blir det varmt någonstans? Verkar det strömma vatten någonstans? Kanske vrida på någon radiatorventil för att försöka höra om det strömmar när den är öppen och slutar när den är stängd.
Ja, precis. Skvallervatten= "skjuter ut överskottsvatten". Jag öppnar den gråa påfyllnadsventilen med några "meter" på mätaren och fyller tills skvallervattnet kommer ut. Vattnet som kommer ut är varmt, kan det vara pumpen som strular?

Ska radiatorerna vara av eller på när man luftar? Jag har haft alla på, spelar kanske ingen roll?
Har inte hört något från rören men ska testa skruvmejseltricket. Det finns inte en gnutta värme i någon radiator.
 
koppar01 skrev:
Ska radiatorerna vara av eller på när man luftar? Jag har haft alla på, spelar kanske ingen roll?
Oftast bäst med pumpen på och ventilerna öppna, men så länge man inte har ett trycklöst system där det bara är pumpen som ser till att radiatorerna är trycksatta kan man testa om det är lättare att lirka ut luften med stängd pump och/eller stängda radiatorventiler också, vilket det är ibland. T.ex. om luftningsnippeln råkar sitta i samma ände som radiatorn matas kan det vara lättare att locka ut luftbubblan om det inte strömmar vatten genom radiatorn.
 
Aj aj. Jag har nog gjort ett stort misstag...
Förra husägaren kom förbi och han frågade om jag stängde av cirk.pumpen innan systemet tömdes. Jag sa ja och pekade på den blåa (se bilden) som sitter på sidan. Men jag visste inte att man var tvungen att stänga av den som är inbyggd i pannan (syns en liten bit nedanför röret med svart term.), trodde det bara fanns en cirk.pump...
Han lyssnade och kunde inte höra att den snurrade så förmodligen har väl den skurit ihop när den gått torr.
Den blåa cirk.pumpen orkar väl inte dra runt varmvattnet själv.

Ska höra med en rörare om man kan göra en temporär lösning med en begagnad cirk. till att bergvärmen installeras.

Tack för all hjälp och tid ni lagt ner! Mycket tacksam!
 
koppar01 skrev:
den som är inbyggd i pannan (syns en liten bit nedanför röret med svart term.)
Ja just det, där verkar ju faktiskt cirkulationspumpen för radiatorkretsen sitta. Kanske elpatronerna sitter i det där orangea paketet så att den blå cirkulationspumpen bara är till för att cirkulera vatten genom pannan och elpatronerna.

Finns det ingen luftningsskruv på cirkulationspumpen till radiatorerna heller så det går att komma åt axeln och kolla om det går att rucka loss den (verkar ju vara lite utanför bilden om jag ser rätt)? Fast risken är väl att den gått torr länge, för det skulle ju förklara varför det kom ut så mycket vatten när du tog bort radiatorerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.