Hejsan..

Sitter o surfar lite VP o grejer.
har dock en fråga som ni kanske kan svara på..

Har en Villa byggd 1937, tillbygg 1956. tot 110 bo 110bi (källare). Har i dag EL panna (förr Olja vilket förra ägaren bytte ut tidigt 80-tal) med vatten buret system.

jag funderar så smått att byta ut det till ett annat alternativ, Bergvärme ev Pellets. Då jag flitigt har surfat o letat o letat o sökt o sökt..

så har jag fattat det som om mina element kanske inte funkar med en VP >:( (dom är säkert inte lågtempererade).

den stora frågan är då!! Hur vet man det ???
om det inte funkar hur löser man det då? verkar bli dyrt o byta element o sånt..
 
Om du har en fungerande termometer på stigaren så kan du ju se hur varmt vatten som skickas ut till radiatorerna när det är kallt ute. Om det behövs mer än 50 grader vid minus 18 (Stockholm) så måste man ha fler radiatorer för att en värmepump ska fungera tillfredställande.
 
Humm..
Jo Stockholm bor jag osso i...
kollade i morse å det var -8 ute 18,4 inne Temp till Radiatorerna var 40 Grader.. Så jag antar att jag måste in med fler radiatorer.. får väll fixa det i källaren tror jag e enklast.. :-/

El räkningen kom i dag oxo >:( 6 tusen fattigare blir man i slutet av Januari..
 
vad är det för element? bytte man ut dem 56 eller?

37 så körde man väl med de stora fina (rymmer MASSA vatten ;)

vår tillbyggnad från 1960 hade kassa plåtsjok som inte värmde nåt, så dem bytte vi ut... annars behåller vi de gamla...
 
humm.. ska kolla på det när jag kommer hem.. tror jag har flera olik sorter.. dessutom..

men det kan nog stämma i den äldre delen av kåken så är det nog orginal.. tjocka med massor med vatten.. :D

å i andra delar tunna rackare..
 
byt ut de tunna prylarna i pressad plåt (de som saknar yta)...

ta in offerter från flertal vp leverantörer (de kommer hem till dig och tittar runt och så ju...), på det sättet kommer du få mer info om dina element och om vad som kan behövas byta ut etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.