Hej,
Har i dagarna haft en vvsmontör från ett större bolag som bytt ut golvvärmen till ett element istället då vi upplevt att golvvärmen aldrig gjorde det varmt i rummet. Vi tänkte att det var golvvärmeslangarna som har placerats för djupt i golvet. Nu har dessa ersatts av en radiator, rörmokaren påpekade det vid montering att han tyckte att det är underligt att inte rören blir varmare än 25-30 grader, han har kopplat in det på de gamla rören som kommer ner från taket (rör som monterats vid byggår 1960)
I huset finns en bergvärmepanna installerad 2001, i mitt tycke så är den lite för klen för huset, men har funkat bra i alla syften förutom när alla andra i familjen vill duscha länge.
Övriga radiatorer är varma, vissa kan kännas nästan iskalla nertill.

Rörmokaren kunde inte utan att börja skapa en större felsökning gissa vad som kan vara fel.

Jag tänkte nu börja se om jag kan förstå var jag ska börja felsöka. Min första tanke är att rören till radiatorn har förväxlats, till och från har placerats fel.
Ett annat alternativ är att radiatorn är den sista på slingan och att värmen inte räcker till för att orka värma ( har dock testat att minska ner värmen på andra radiatorer men ingen skillnad)

Är det någon som kan ge tips och råd om hur man ska gå till väga?
Tacksam för all hjälp man kan få
 
Var ju häftigt att överge golvvärmen när det kanske bara är dålig cirkulation.
Rören från 1960 kanske är fulla med rost och annat skräp.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.