Hej, mina rör och radiator låter mycket. Vi har redan luftat radiatorn flera gånger men inget hjälper. När jag justerar ventilen kan den låta lite mindre men ljudet är aldrig helt borta. Flödena och trycket i centralen är justerade och det är inget fel på dem. Kan det vara något fel på radiatorn eller radiatorventilen?
 
Hög fart på flödet genererar oljud i elementventilerna när dom stänger lite , ljudet kan komma vid olika tider då det är rumsvärmen som styr dom.
 
J jonaserik skrev:
Hög fart på flödet genererar oljud i elementventilerna när dom stänger lite , ljudet kan komma vid olika tider då det är rumsvärmen som styr dom.
Teknikern har redan kollat flödet och det är inget fel på det säger han. Däremot blir ljudet mycket högre om jag försöker justera radiatorn. Ju lägre värme desto högre ljud. Den kan bara stå på N och då låter den lite mindre även om den fortfarande susar mycket. Jag har försökt att justera ventilen själv men det fungerar inte.
 
1-rörs eller 2-rörs system vet du det.
A AAAPPP skrev:
Ju lägre värme desto högre ljud
Ställs ventilen i ett lågt läge så ökar flödet och det kan susa /brusa i den, blir som att strypa vattenslangen.
Har du provat med att sänka farten på cirkpumpen ett snäpp. Det med tekniker Tja en del bra andra dåliga och går bara på något som står skrivet på papper. Det är verkligheten som gäller.
 
Exakt, sänk hastigheten på cirkulationspumpen. Det kan inte behövas några mängder med värme då gör det heller inget att CP går på min-fart.

Öppna alla radiatorer fullt och justera värmen med styrsystemet, utomhusgivare eller rumsgivare. Antar att du har fjärrvärme?
 
Jag bor i bostadsrätt och när teknikern har tittat på hastigheten så säger de att det ser bra ut. Jag har ingen möjlighet att gå ner och ändra själv och jag är inte insatt i hur man gör det heller. De har även justerat ljudet på mina andra radiatorer och då har ljudet försvunnit. Det är bara rören till en radiator som låter högt nu. Kan det vara något annat fel än hastigheten på cirkulationspumpen?
 
Svårt att säga, men troligtvis ventilen som ylar. Lite mer än den kunskap jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.