Vi har vattenburen golvvärme på bottenvåningen och ska ha vattenburna radiatorer på övervåningen. Vi hade tänkt försöka skippa separat shunt och överdimensionera elementen på ovanvåningen.

Men hur mycket måste man överdimensionera för att få varmt?

Vi har delvis massiva trägolv på bottenvåningen, så framledningstemperaturen blir inte så hög - rörmokaren gissade på ca 35 grader. Det är 21kvadrat golvyta som ska värmas av en radiator (dock snedtak i rummet så det är 160 cm takhöjd på knappt 16 kvadrat). Övervåningen har reglade väggar, nyisolerade i sommar med ca 20cm rockwool, nyisolerat tak med ca 30-40cm isolering. Rummet har tre ytterväggar och gamla tvåglasfönster. Rörmokaren tror att 60W/kvadratmeter är en bra höftning. Räknar vi hela golvytan har vi alltså ett effektbehov på 1,26kW.

Rörmokaren tyckte vi skulle sätta in ett element som klarar 1,3kW vid dt50. Men räcker verkligen det med så låg framledningstemperatur?

Jag har tittat på ett excel-ark från Purmo och försökt räkna lite, men jag är osäker på vad jag ska räkna den hypotetiska returtemperaturen som? Med 35 grader som framledningstemp verkar jag behöva gigantiska element.

Är det så att det med våra förutsättningar inte går att köra utan shunt, helt enkelt?
 
Redigerat:
Om jag räknade rätt, så måste du ha en radiator med effekt på minst 4500W vid dt50, eller dela det på flera..
 
Det är ju typ samma sak som att säga att förutsättningarna inte medger att köra utan shunt... ;)
 
moiran skrev:
Vi har delvis massiva trägolv på bottenvåningen, så framledningstemperaturen blir inte så hög/QUOTE]

Konstigt resonemang, just massiva trägolv är det som kräver högst framledning...

Varför inte GV på övervåningen??
 
Matss skrev:
moiran skrev:
Vi har delvis massiva trägolv på bottenvåningen, så framledningstemperaturen blir inte så hög/QUOTE]

Konstigt resonemang, just massiva trägolv är det som kräver högst framledning...

Varför inte GV på övervåningen??
Dels på grund av att vi är lite rädda om takhöjden, men också för att vi blev starkt avrådda från flera håll.
 
Låter som okunnighet, finns ingen anledning att det ska bygga mer på höjden. Och ingen anledning att komplicera med två olika system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.