Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tjena

Jag kom över en nästan ny LVI elradiator på blocket som ska få ersätta en gammal 70-talare. Det är 400V-prylar så jag har 2 faser och jord som ska kopplas in i mitt nya element, dvs en ganska enkel operation då det bara finns svart, vit och jord framdraget och elementet är tydligt uppmärkt med vilket som ska var. Ett litet frågetecken har dock uppstått: vad skulle hända om jag bytte plats på faserna? Skulle det bli snedbelastning av faserna eller skulle det funka oavsett?
 
Byta plats på faserna spelar ingen roll för din inkoppling.
 
Hm, verkar vara enfas 220V om du bara har tre trådar? Trefas 400 V är väl fem trådar?
 
Hmm... 2 faser blir väl inte 400V. Det skall vara 3 faser.
 
Det räcker med två FK för de två faserna.
 
Det är 400 V mellan två valfria faser. Tre fsaer behövs för motorer och för större värmelaster.
 
mikaelbe skrev:
Hm, verkar vara enfas 220V om du bara har tre trådar? Trefas 400 V är väl fem trådar?
Det är bara 2 faser (L2 och L3) och jord framdraget eftersom den andra inte behövs i denna radiatorn. Faserna ligger fördelade på alla radiatorerna i huset, dvs till en annan så finns bara brun, svart och jord draget.
 
C
Strömmen byter riktning 50 gånger per sekund (eller egentligen 100 gånger per sekund), så jag tror inte att elementet bryr sig om vilket håll den kommer från först. ^^
 
Hmm, borde inte elementet dra åt sig värme om man kopplar fel???
 
Hur tänker du då?
 
:DLysande... om man fasvänder elementet suger det åt sig värme och skickar tillbaka 400V ut på nätet. Bra för sommaren. Glöm bara inte att lägga en handuk på golvet under och fasvända tillbaka en gång i veckan för att avfrosta radiatorn. Jag tror att vi har lösningen på en stor del av världens energiproblem här.:D
 
C
-MH- skrev:
Hmm, borde inte elementet dra åt sig värme om man kopplar fel???
Jag måste bara fråga...
Är du seriös?!

Läs gärna inlägget direkt ovanför ditt.
 
Tror vi kan stänga tråden nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.