Har två radiatorer på övervåningen som jag tycker krånglar. De värmer nästan hela tiden, även när solen ligger på och rummet blir varmt. Rummet bredvid har exakt samma element och kopplingar (se bild nedan) och det tycker jag funkar som det ska, dvs värmer när det behövs och inte när det blir naturligt varmt i rummet av solinsläpp.

Närbild av en radiatorventil och dess termostatanslutning i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorventil på golv med termostatfäste, synliga kopplingar och justeringsstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter en MMA MTW termostat på normalt sett.. Och ja, jag har provat byta termostaten men ingen skillnad.
Finns det något jag kan prova justera på ventilhuset? Förstår inte riktigt hur det funkar. Piggen åker lätt in och ut, på det ena kan den nog åka in något längre än på alla andra, om det spelar någon roll vet jag inte.

Är det ventilen som är dålig eller nåt annat?
 
Johhhan
Det kan också hända att något skräp fastnat i ventilhuset och hindrar ventilen att stänga riktigt. Ibland kan man få det att lossna genom att föra den fram och tillbaka genom att trycka in stiftet upprepade gånger. Annars behöver insatsen tas ut för rengöring eller byte ifall det behövs, men det kräver att systemet stängs av och tappas ur först.
 
Magrand Magrand skrev:
Har du denna adpter mellan termostat/ventil
[länk]

Annars funkar det inte.
F*ck jag saknade dom där så jag beställde nya ventiler för att få tag i just dom där. Skulle ha sparat många kronor
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Johhhan
Aha, jag missförstod kanske. Jag tolkade det som att TS hade testat med en termostat från en likadan men fungerande radiator där hemma och att det inte hade hjälpt.
 
Magrand Magrand skrev:
Har du denna adpter mellan termostat/ventil
[länk]

Annars funkar det inte.
Det glömde jag, säga men ja, jag, har den
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Aha, jag missförstod kanske. Jag tolkade det som att TS hade testat med en termostat från en likadan men fungerande radiator där hemma och att det inte hade hjälpt.
Ja precis, det var ingen skillnad med likadan termostat från ett annat likadant element som beter sig normalt.
 
Kontrollera slaglängden på ventilen, om den inte är korrekt så stryper inte ventilen ordentligt. På våra så ska skåran i pinnen linjerat med packboxen på ventilen. Gör den inte det så kommer termostaten inte fungera korrekt.

Fick justera på ett element här hemma då den inte fungerade korrekt
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Uppdatering, tycker inte jag fick till det riktigt, försökte justera men blev inte riktigt bra ändå på ett element, det värmer nästan hela tiden. När piggen är inställd på samma sätt som andra fungerade element så går det att trycka in piggen ca 2 mm till stängning, de andra ca 1mm. Dvs känns som den aldrig kommer stänga helt?

Upptäckte även en annan grej här idag, själva packboxen (tror jag det den heter?) läcker lite grann, det sipprar sakta sakta fram lite vatten i ytterkanten, se rödmarkerat. Är det lätt att byta själv och isåfall vilken del är det jag behöver köpa?

Radiatorventil med rödmarkering där packboxen läcker lite vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: Det här ser ju ut att vara samma, även om packboxen inte ser exakt likadan ut? Borde ju vara tätningsringen på yttre delen som är trasig, om jag ska gissa.
Frågan kvarstår, är det bara att skruva ut och in med nya sen eller ska jag ringa en röris? :)
 
Redigerat:
Johhhan
Vid rödmarkeringen har du hela ventilinsatsens gänga. Insatsen kan inte bytas utan att man stänger av värmesystemet och tömmer det till en nivå under radiatorn ifråga. Det ser ut som en Honeywell E35-ventil, så med MMA-termostat borde det passa bra att använda utbytesinsatsen NTMS.

Packboxen är insatsens allra yttersta del med stift och sexkantshuvud. Förutsatt att övriga packningar i ventilen fungerar, kan en packbox bytas under drift utan att det kommer ut så mycket vatten. Men det är nog inte lätt att hitta en ny packbox till den här modellen, om det skulle vara aktuellt.
 
Ah, tack för svar och bekräftelse!
Det läcker alltså där det är rödmarkerat, det läcker ingenting vid packboxen (den yttersta delen), så att bara byta packbox lär väl inte hjälpa då?
Får ta mig förbi rinkabyrör i eftermiddag och göra en liten operation ikväll om allt går väl.. :)
 
Uppdatering, bytte den igår kväll. Stängde av cirkulationspumpen och sen var det i princip bara att byta rakt av. Det kom lite vatten men inte värren än att det gick att hålla emot med tummen mellan bytet heller.
Nu läcker den inte och funkar som normalt dessutom till skillnad från innan. :cool:
 
Johhhan
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.