Hej

Jag ska sätta in två st radiatorer i en tillbyggnad på 6,5x4 meter, alltså 26 kvm.
Dessa förutsättningar har jag:

- Tillbyggnaden är ett fritidshus som värms upp då vi endast är på plats.
- Tillbyggnaden består av ett rum med "öppet tak" upp till en limträbalk.
- Höjd till limträbalk 3,5m med fallande takåsar ner till takfotshöjd på 2,3m.
- Radiatorerna får inte vara högre än 300 mm för att få plats mellan golv och fönster.

Hur mycker effekt ca rekommenderas? Ska jag välja med el utan olja i radiatorerna.
Har själv uppskattat ett på 600w och det andra på 800w?
 
Tillverkarna brukar rekommendera 70W per kvm. Är huset väl isolerat kan du säkert gå ner lite. Vill du att det skall bli varmt fort kan du gå upp lite. Det finns oljefyllda radiatorer som är 300 mm höga, men dessa blir långa om de skall ha hög effekt. Dessutom behöver alla element en spalt mellan underkant och golv. Är det ont om plats är det bättre att satsa på dem utan olja. Det finns risk att de luktar bränt damm ibland, men de är lika dyra i drift och fysiskt mindre. Se bara till att termostaten är elektronisk oavsett vilka element det blir.

Erik
 
AXS
Köp ett utan olja, luktar inte bränt på moderna och du slipper brandbomber under fönsterna.
Se till att de har elektronisk termostat.

Själv skulle jag valt Adax i snygg färg.

Tänk på att det inte gör något att de är på högre effekt(Om propparna klarar).
De kommer bara gå lite mjukare och mindre ofta.
 
Inte olja. Det finns endast nackdelar med olja. De är dyrare i inköp och drift samt är långsammare och belastar miljön mer. Inga moderna element luktar bränt damm!

Välj så mycket effekt som säkringarna och utrymmet under fönstret klarar. 1000-1500W/styck är inget fel. Ju högre effekt på elementen ju kortare tid kommer de att behöva för att värma upp. Det kan vara viktigt i ett kallt fritidshus som skall värmas upp när man kommer dit. Men driftkostnaden blir samma oavsett effekten (Watt-talet).
Stora element blir inte lika varma på ytan som små. Välj stora element.

Håller med Avemo Välj elektronisk termostat, med frostskyddsläge.
 
Rekommendera vad ni vill, men gör det med sakliga argument. De oljefyllda är inte brandbomber och de är inte dyrare i drift. Och det finns omständigheter under vilka de icke oljefyllda luktar bränt damm även om de är nya. Oljefyllda element är inte kassa, de är till sin funktion mycket snarlika de icke oljefyllda. Personligen föredrar jag de oljefyllda där det finns plats för dem. Är det ont om plats väljer jag icke oljefyllda. Termostaten är viktigare än elementet.


Erik
 
AXS
Så vad händer med oljan vid en brand?
Vad är fördelarna med olja?
Vad har du testat för element som luktar bränt?
Bra att veta vilka man ska passa sig för. Själv har jag tre typer i sommarhus(Har ej namn här) som inte luktat på ett år.
 
Har du tagit del av någon undersökning som visar att oljefyllda element är brandfarliga? Det skall mycket till innan oljan kommer ut, och jag tror personligen att huset sedan länge är bortom räddning om det blivit så varmt i rummet att elementet spricker.

Jag har lagt märke till att många element luktar bränt damm om de slås på efter att ha varit avstängda en längre tid. Kanske beror det även på mängden damm i rummet, men jag har aldrig upplevt det med oljefyllda. Jag kan inte presentera någon stor fördel med någon typ, men heller ingen stor nackdel.

Erik
 
AXS
Ser inte att oljan i ett element skulle vara mindre brandfarlig än andra oljor.

Så den enda fördelen är att det inte luktar bränt damm om man har väldigt dammigt?
Det ska väga upp alla nackdelar?
-Tyngre och större.
-Mindre miljövänligt.
-Brandfarliga.
-Dyrare.

http://www.iqtherm.se/Myter/myter.htm
 
Detta är ganska långt ifrån Tobias frågeställning så jag hoppas att han har fått svar. Jag försöker inte övertyga någon om att byta åsikt. Däremot anser jag att man inte bekämpar mytspridning genom att sprida fler myter. Det är inte sant att oljefyllda element är dyrare i drift, och några brandbomber är de definitivt inte. Om du har belägg för att påstå att de är brandfarliga så lägg fram dem. Merparten av alla prylar man har hemma tar eld betydligt lättare än ett element även om det är fyllt med olja. Om det spricker när rummet är övertänt lär varken göra till eller från.

Erik
 
AXS
Har inte sagt något om effektiviteten, tror jag är väldigt marginellt om ens något.
Kanske inte brandbomber, men det är fortfarande flera liter olja som sitter på väggen helt i onödan.

Väntar fortfarande på fördelar med oljeelement...
 
Hehe, känner lite Iphone vs Android vibbar här..

Känns som en oändlig diskussion..

Men man kan ju tycka att det verkar onödigt att värme upp ett medium som ska värma luften istället för att värma luften direkt..

Jag har inga argument åt något håll. tycker bara att det här ämnet är uttjatat. Ni kan söka i forumet så hittat ni många bra argument ni kan köra med här :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.