Har kallt golv i köket och tänkte sätta in en sån elfläktradiator under köksskåpen. Finns några olika märken som t ex Sanovas Kickspace och Eveco SpaceSaver.

Någon som har erfarenhet av liknande produkt och kan säg nåt om hur effektiva de är, om de låter mycket eller nåt annat som kan vara bra att veta?

De verkar ligga runt 5500-6000:-, vilket jag tycker är i överkant. Finns engelsk variant som heter Smiths SpaceSaver, som kanske t.o.m. är samma produkt som Eveco säljer..? Smiths verkar ligga på ungefär halva priset.

tacksam för input
/Per
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla min gamla tråd här rörande Myson,
[länk]

Du kan hitta olika typer av radiatorer på amazon.se, sök på kickspace. Tänk på att du behöver en lägre modell för ikeakök, nämligen höjd 80mm.
Tack för tipset!
Jo jag har sett att de finns på amazon och de är väl från England de produkterna. Gissar att det nog är samma produkter som säljs i Sverige för det dubbla kanske.

Då har du haft din ganska länge nu m a o, är du nöjd med den? Såg att du haft problem med att den låter mycket och det är också en faktor jag oroar mig för. Men det kanske är försumbart? Du kanske kan filma en snutt med mobilen så får jag se hur mycket det låter

Annars tänkte jag beställa hem en från en svensk sida och koppla in provisoriskt och sen skicka tillbaka om jag tycker det låter för mycket.

Sen att den sitter monterad under en bänk sådär, hur är det med damm och liknande? Känns som den kan dra in en hel del och då finns ju en oro att det ska börja brinna...
 
Z ZedLeppelin skrev:
Tack för tipset!
Jo jag har sett att de finns på amazon och de är väl från England de produkterna. Gissar att det nog är samma produkter som säljs i Sverige för det dubbla kanske.

Då har du haft din ganska länge nu m a o, är du nöjd med den? Såg att du haft problem med att den låter mycket och det är också en faktor jag oroar mig för. Men det kanske är försumbart? Du kanske kan filma en snutt med mobilen så får jag se hur mycket det låter

Annars tänkte jag beställa hem en från en svensk sida och koppla in provisoriskt och sen skicka tillbaka om jag tycker det låter för mycket.

Sen att den sitter monterad under en bänk sådär, hur är det med damm och liknande? Känns som den kan dra in en hel del och då finns ju en oro att det ska börja brinna...
Hej, jag har den på landet så tyvärr kan jag inte fixa ngt nu på en gång. Fläkten är så gott som ljudlös på lägsta varvtalet men låter efter ca 30 minuter. Det kan vara ett individfel. En fd kollega köpte en fläkt något år senare och han var väldigt nöjd med fläkten. Själva funktionen är perfekt som i mitt fall i ett u-kök utan någon självklar plats för en vanlig radiator. VI brukar säga att vi har fattigmans golvvärme i köket. Det blir en liknande känsla.

Vad gäller damm och skräp så har vi vår fläkt på sämsta stället, nämligen under vasken där det är som mest trafik + hantering av sopor mm. Jag har kollat noga men jag har inga problem med damm och skräp faktiskt. Köp en och testa som du är inne på.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Hej, jag har den på landet så tyvärr kan jag inte fixa ngt nu på en gång. Fläkten är så gott som ljudlös på lägsta varvtalet men låter efter ca 30 minuter. Det kan vara ett individfel. En fd kollega köpte en fläkt något år senare och han var väldigt nöjd med fläkten. Själva funktionen är perfekt som i mitt fall i ett u-kök utan någon självklar plats för en vanlig radiator. VI brukar säga att vi har fattigmans golvvärme i köket. Det blir en liknande känsla.

Vad gäller damm och skräp så har vi vår fläkt på sämsta stället, nämligen under vasken där det är som mest trafik + hantering av sopor mm. Jag har kollat noga men jag har inga problem med damm och skräp faktiskt. Köp en och testa som du är inne på.
OK, låter ju bra i det hela! Får ta hem en och så får vi se helt enkelt. Och se om frugan godkänner också
 
Z ZedLeppelin skrev:
OK, låter ju bra i det hela! Får ta hem en och så får vi se helt enkelt. Och se om frugan godkänner också
Hej ZedLeppelin! Jag undrar om det blev något element för dig eller ej? Är själv inne på ett för inför min köksrenovering, men jagar gärna omdömen under tiden :)
 
D DenNyfikne skrev:
Hej ZedLeppelin! Jag undrar om det blev något element för dig eller ej? Är själv inne på ett för inför min köksrenovering, men jagar gärna omdömen under tiden :)
Nä, inte än! Men det blir nog en bit in på hösten när det börjar bli kallt på golven
De är egentligen lite för dyra kan jag känna. Men det är väl inte så mycket att välja på. Tror det finns billigare i England, men vete tusan hur det är med tull och moms nu när de brexat sig.
 
  • Gilla
DenNyfikne
  • Laddar…
Z ZedLeppelin skrev:
Nä, inte än! Men det blir nog en bit in på hösten när det börjar bli kallt på golven
De är egentligen lite för dyra kan jag känna. Men det är väl inte så mycket att välja på. Tror det finns billigare i England, men vete tusan hur det är med tull och moms nu när de brexat sig.
Okej. Då kanske jag blir först på bollen då ;)
Jag håller med om kostnaden, speciellt när det är ett nödvändigt ont.. Och du har rätt i de ökade kostnaderna i och med Brexit. Har beställt saker från England där prispåslaget är orimligt mycket, men det beror nog också mycket på typ av vara, etc.

Jaja, fortsättning följer :)
 
  • Gilla
ZedLeppelin
  • Laddar…
Hej!

Hur gick det för er, fick ni beställt någon enhet?
Jag tänkte byta ut ett element i tvättstugan mot en spacesaver då vi kommer ha bänkskiva med skåp längs den väggen och inte kommer få ut all värme på ett bra sätt. Vi har även oisolerad betongplatta (och saknar därför golvvärme) vilket gör att golvet upplevs ganska svalt. Min förhoppning var att golvet skulle kännas liiiite varmare med en sådan lösning.

Om ni skaffat er fläkt, stör ni er mycket på ljudet? I en tvättstuga borde det vara ett mindre problem dock, vi har ju mekanisk frånluft som står och snurrar konstant.
 
Hej!
Nej, vi har inte köpt nån spacesaver än. Vi har haft så mycket annat att lägga pengar på, och dessutom måste vi nog även byta ut vårt vattenfilter... Sen skulle spacesavern det bara bli ännu en grej som jag går och slår på och min fru slår av för att spara pengar :D. Men ärligt talat tycker jag att de är för dyra i inköp.

Vi har rätt kallt i köket nu så det hade varit gott med en spacesaver som värmer golvet, men än så länge får vi dra på varmluftspumpen som sitter i vardagsrummet de stunder vi ska vara i köket. Värmen når köket ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.