Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Det verkar populärt att riva radiatorn i köket och sätta dit bänkskåp, ofta med det kylande fönstret kvar. Då ska man byta den andra radiatorn till en större för att kompensera har jag lärt mig. I första gamla huset byggt 32 var det en bamse, en annan radiator var borta för en bänk, med 2 spröjsade stora fönster blev det kallt så ugnen fick hjälpa till att värma ibland.
Nästa kök var utan matplats och hade inga radiatorer kvar, men var varmt ändå ovanpå pannrummet och med små fönster.
Nuvarande hus har bytt till 2 isolerglasfönster i det ombyggda köket, radiatorn är inte bytt och det har alltid varit lite kallt, för de nya fönstren verkar inte kompensera att det fattas en radiator. Jag förstår inte hur folk tänker, enda jag vet är att de innan oss var en mullig fru och en frusen påpälsad gubbe:rolleyes:

Vi har tittat på många hus där man gjort samma, gått ifrån att fönster ska ha en radiator som balans, om det inte finns tak- eller golv-värme. Senaste var ombyggt av en byggmästare på spekulation, fönstret kvar och det fanns plats kvar bakom bänken, ett hål att täcka över eller ha värme.

Glöms denna detalj bort eller vad?
 
Köksplanerare är väl sällan energiplanerare, där har du väl största anledningen. Om man vill ha skåp på platsen för radiatorn kan man tex välja en myson kickspace placerad under kökskåpen, så gjorde jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.