Har köpt ett radhus från -91. Byggt på platta på mark. Vet inte hur den är isolerad. Byggde man på nåt speciellt sätt under den här tiden, isolerat oisolerat, mellanting?

Jag skulle vilja lägga in el-slingor under klinker vid diskbänken/arbetsdelen i köket (arbetsdelen av köket är byggt i ett U), ca 4-5m2 det handlar om. Resten av köket och ut i hall+ vardagsrum vill jag ha i enhetlig parkett (förutom vid ytterdörren där jag vill ha klinker, fast utan golvvärme). Ska alltså bara vara komfortvärme inte i syfte att värma luften (huset har fjärrvärme).

Pratade med en försäljare på en byggmarknad ang att jag hört att det kan bli fuktvandring om man lägger golvvärme på gjuten platta. Han trodde dock inte att det skulle vara nån fara med el-mattor eftersom det var så pass låg värme det handlade om, jämfört med vattenburen golvvärme.

Kan tillägg att den aktuella köksdelen ligger nästan mitt i huset och inte mot någon yttervägg, om det har någon betydelse (?)

Några tankar?

//Hanna
 
Plastmattorna och parkettgolvet (flytgolv) verkar ligga direkt på plattan. Innebär det att man kan räkna med att plattan är isolerad underifrån?

Tacksam för svar!

//Hanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.