Hej!

Jag och min sambo har köpt ett radhus från -68 där allt är princip orört och i original.

Vi har förstått att vi behöver ordna:

-ny värmekälla. Idag är det en oljepanna+tank som ska montera ut. Och vi planerar att installera vattten/luft-värme pump.

-el. Hela husets el behöver ses över.

-badrum. Badrummet behöver totalrenoveras då ytskikten har passerat bäst-före-datum för länge sen. Dessutom är avloppsstammen spräckt och läcker om vi använder badrummet.

-kök. Vi behöver riva ut och installera ett modernare kök. Även här byta ut rör under diskbänken.

Vad börjar vi med? Det vi satsar på nu att få ut oljetanken och få dit en modernare värmekälla, speciellt nu under vintern när det är kallt, så inget fryser sönder. Idag har vi några elelement igång i huset för att undvika fukt med mera.

Och om vi installera vatten/luft-pump relativt snart, kräver en sådan modernare värmekälla mer el? Jag är rädd att propparna ska gå stup i kvarten.

När jag pratat med elektrikern om att gå igenom all el i huset och stärka upp, menar han på att vi behöver påbörja badrummet först så han vet hur elen ska planeras där.

För mig är det här ett virrvarr. Hur ska jag tänka, vad ska jag prioritera?

idag har vi dubbelt boende, och planerar att flytta in till våren när vi förhoppningsvis fått igång de största bitarna på renoveringsprojektet.
 
Karlia
Jag tänker att ska ni göra om köket är det bra med fler eluttag där också, äldre kök brukar vara snåla med dem.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
Först ska ni kolla över husets tak, och ev dränering om huset har källare. Man börjar alltid med o se till att huset är tätt.
Sen värme och el.
Sist bad och kök.
När ni slutar elda olja upphör husets ventilation som måste åtgärdas, det ligger oxå före kök o bad.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Först ska ni kolla över husets tak, och ev dränering om huset har källare. Man börjar alltid med o se till att huset är tätt.
Sen värme och el.
Sist bad och kök.
När ni slutar elda olja upphör husets ventilation som måste åtgärdas, det ligger oxå före kök o bad.

Tak och dränering behövs inte göras nu, det har vi faktiskt kollat upp redan :)

Ok, då är jag inne på rätt tänk med, att få igång värmen i huset.

Dock förstår jag inte elektrikerns kommentar att bad ska göras i samband med el. Är det för att elektrikern vill veta vart uttag och lampor ska sitta? Jag tänker att elektrikern får gå igenom befintlig el, och den dagen vi ska göra om badrum får vi ta in elektrikern igen.
 
JollanBygg JollanBygg skrev:
Hej!

Jag och min sambo har köpt ett radhus från -68 där allt är princip orört och i original.

Vi har förstått att vi behöver ordna:

-ny värmekälla. Idag är det en oljepanna+tank som ska montera ut. Och vi planerar att installera vattten/luft-värme pump.

-el. Hela husets el behöver ses över.

-badrum. Badrummet behöver totalrenoveras då ytskikten har passerat bäst-före-datum för länge sen. Dessutom är avloppsstammen spräckt och läcker om vi använder badrummet.

-kök. Vi behöver riva ut och installera ett modernare kök. Även här byta ut rör under diskbänken.

Vad börjar vi med? Det vi satsar på nu att få ut oljetanken och få dit en modernare värmekälla, speciellt nu under vintern när det är kallt, så inget fryser sönder. Idag har vi några elelement igång i huset för att undvika fukt med mera.

Och om vi installera vatten/luft-pump relativt snart, kräver en sådan modernare värmekälla mer el? Jag är rädd att propparna ska gå stup i kvarten.

När jag pratat med elektrikern om att gå igenom all el i huset och stärka upp, menar han på att vi behöver påbörja badrummet först så han vet hur elen ska planeras där.

För mig är det här ett virrvarr. Hur ska jag tänka, vad ska jag prioritera?

idag har vi dubbelt boende, och planerar att flytta in till våren när vi förhoppningsvis fått igång de största bitarna på renoveringsprojektet.
Grattis, men nu har ni skaffat er ett rejält projekt. Troligen kan ni glömma att flytta in till våren, men klokt som det verkar att lägga lite tid på planering. Vill ni flytta in i ett färdigrenoverat hus, eller är planen (och ekonomin) att bra göra det viktigaste först och sedan ta resten all eftersom? Värmesystemet är en bra start, och badrummet sen som elektrikern föreslog, stambyte påverkar nog köket också...Ni behöver alltså en VVS-firma, elektriker, golvläggare, snickare som ska samordnas. Har ni tid och kraft att hålla i samordningen själva? Tänk på fällorna med kostnader som kan dra i väg och, liksom hantverkarna själva i många fall. Lägg upp en budget och lägg sen till 50 procent, men berätta inte för nån att ni har en marginal. (Det kommer ni inte att ha ändå mot slutet av ert projekt.) Lycka till!
 
H
JollanBygg JollanBygg skrev:
Hej!

Jag och min sambo har köpt ett radhus från -68 där allt är princip orört och i original.

Vi har förstått att vi behöver ordna:

-ny värmekälla. Idag är det en oljepanna+tank som ska montera ut. Och vi planerar att installera vattten/luft-värme pump.

-el. Hela husets el behöver ses över.

-badrum. Badrummet behöver totalrenoveras då ytskikten har passerat bäst-före-datum för länge sen. Dessutom är avloppsstammen spräckt och läcker om vi använder badrummet.

-kök. Vi behöver riva ut och installera ett modernare kök. Även här byta ut rör under diskbänken.

Vad börjar vi med? Det vi satsar på nu att få ut oljetanken och få dit en modernare värmekälla, speciellt nu under vintern när det är kallt, så inget fryser sönder. Idag har vi några elelement igång i huset för att undvika fukt med mera.

Och om vi installera vatten/luft-pump relativt snart, kräver en sådan modernare värmekälla mer el? Jag är rädd att propparna ska gå stup i kvarten.

När jag pratat med elektrikern om att gå igenom all el i huset och stärka upp, menar han på att vi behöver påbörja badrummet först så han vet hur elen ska planeras där.

För mig är det här ett virrvarr. Hur ska jag tänka, vad ska jag prioritera?

idag har vi dubbelt boende, och planerar att flytta in till våren när vi förhoppningsvis fått igång de största bitarna på renoveringsprojektet.
Ska ni riva ut allt, passa på att rikta upp golven, vet inte hur det är hos er men radhusbyggen sen 68 där brukar golven luta både hit och dit. Det skulle byggas snabbt och billigt, löner som var baserade på materialåtgång. Man kinde t.ex.hitta många rullar med isolering i krypgrunden i stället för i golven.
 
  • Gilla
JollanBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.