Min mor vill byta ut sin spis i samband med försäljning av hus. Spisen är ganska gammal (runt 70-tal) och i proppskåpet finns tre säkringar märkta spis vilket gjort att jag förutsatt att det är en trefasspis. När jag laborerar med att skruva ut dom verkar det dock som att enbart två faser används.


När jag kollar kopplingsschemat på spisen tolkar jag det som att den antingen kan kopplas som enfas eller trefas med 380 V. Första frågan, motsvarar det en spis på 400V idag?

IMG_1763.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag sedan skruvade bort anslutningskåpan verkar det som att det enbart är två faser som går från spisen? 2 faser, jord och nolla?

IMG_1761.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollar jag sedan uttaget i väggen får jag det till att uttaget ändå är tre faser? Men att spisen enbart kör på två av dom?

IMG_1766.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur fungerar detta? Går den befintliga spisen att koppla både som en fas, två fas samt trefas? Och att jag i dagsläget enbart nyttjar två faser? Jag är inte jätteduktig på el men tänkte att detta ändå är något som är allt för svårt för att kunna klara själv med lite rådgivning. Upplys mig! Vad bör vi köpa för spis för att det ska fungera smärtfritt? Bör vi satsa på en trefasspis med 400V och då även koppla på den tredje fasen i uttaget? Tror inte systemet skulle klara att säkra upp på 1 fas med hänsyn till ledningar, säkringar etc.
 
Köp en ny spis för 3-fas. 380V är idag 400V för man höjde spänningarna på 90-talet. Verkar som att den befintliga spisen är felkopplad. Kör du separat häll idag är dessa ofta kopplade såhär med två faser, den tredje fasen brukar man då dra till ugnen om man har en gammal installation. Vid nybygge drar man givetvis en separat grupp till spisen. Men som sagt gå och köp en trefasspis 400V och sätt in. Och då kopplar du givetvis in alla tre faserna
 
Insåg att denna fråga borde legat direkt under "El" på Teknik & VVS.

Jag skulle dock vilja veta hur det fungerar! Nöjer mig inte riktigt med att höra att den är felkopplad :D
 
Först och främst så är jag ingen elektriker, så ta det jag skriver med en nypa salt :)
Jag tror den är kopplad riktigt, med det undantaget, att dom bara hade en fyrledad kabel då dom skulle koppla in den. Blå kabeln "nollan " är förmodligen den tredje fasen. Har du något att mäta med så går det fort att reda ut. Kan du fota hur det ser ut där den är inkopplad bak på spisen?
 
Redigerat:
Det är som dof skriver spisen är ansluten trefasigt och enligt vänstra exemplet på etiketten. Du verkar även ha nolla fram i dosan, vita tråden så du kan koppla in precis vilken nutida spis, häll, ugn som helst där. Men mät och försäkra dig först om att nollan är ansluten. Du ska ha 400 V mellan de svarta i tre kombinationer och 230 V mellan någon svart och den vita, kolla även 230 V mellan svart och röda skyddsjorden.

Fin etikett med högra korrekta märkningen 380 V 1-.
 
Menar ni att spisen är ansluten utan nolla och enbart tre faser och jord? Fungerar det att göra så rent praktiskt? Att skippa att leda fram nollan? Men jag ska prova mäta spänningen som enligt det GK100 skrev nästa gång jag är hemma hos henne :)

*edit* efter en snabb google tolkar jag det som att det inte behövs en neutralledare om man vill ha 400V? att man får 400V mellan faserna och att 230V kommer först om man kör en fas och neutral? Vad är i så fall syftet med att ansluta en neutralledare till en ny 400V spis? Eller är det inget som man faktiskt brukar göra?
 
Redigerat:
Spisen är avsed att enbart nytja tre faser (eller två) uan nolla, då går det alldeles utmärkt.
Det är dessutom det inkopplingsalternativ som ger jämnast last.
 
Det var vanligt på äldre spisar och det finns fortfarande såna att skaffa men nutida är vanligare att det krävs nolla. Det man brukar tala om är sk elementspänning som då enligt din spis är 400 V och ofta numera 230 V som kräver nolla. Med nutida induktionsprincip är det regel med 230 V och vid hällar av olika typ vanligt med två faser och nolla till dem, ugnen om den är separat är även den då ansluten 230 V.

Men i ditt fall verkar du redan ha möjlighet till alla varianter genom vad som finns framme i dosan. Du kan läsa "Spisbibeln" av Bo Siltberg här på forumet, sök upp den ch läs, ett rent nöje i tydlighet och allsidig genomlysning av detta.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.