Ska bygga om en lokal till två lägenheter och vill ha tips och råd om hur innerväggarna ska byggas för att få en bra ljudisolering.

Tänkte att reglerna ska vara 45*95, 95mm glasull som isolering. Sen OSB skiva eller spånskiva, vilket är bäst? Spånskiva är billigare. Sen ytterst 13 mm gips. CC reglar är 60 cm.


Räcker denna isolering? Ska jag använda mindre isolering i väggarna som inte gränsar till den andra lägenheten?

Golvet är gjuten platta, bästa sätt att fästa reglarna?

Har jag valt rätt matriel, dimensioner? Eller finns det andra alternativ?
 

Bästa svaret

Jag hade gjort såhär:
En "dubbel" vägg finns ett par sätt att göra en sådan på, man kan ställa 2 st 70 väggar brevid varandra med en luftspalt emellan, eller sätta alternerande reglar. Det viktiga är att en regel inte sitter i skivmaterialet i en lägenhet inte sitter ihopmed skivmaterialet i den andra lägenheten, då springer ljudet rakt igenom.
Jag skulle regla på c/c 45 med lättreglar, (i plåt) då får du in mer isolering och får en bättre ljudisolerande förmåga i väggen, Sedan dubbel gips eller någon skiva och gips, hade jag valt efter vad som hamnar mot just den väggen när det är färdigt. Minder hårda material = mindre ljud.
Att regla på 45 gör det också lättare att bygga om man gör det i en källare.
Finns väl ingen anledning att använda mindre isolering, allt eller inget skulle jag säga,

Också viktigt med en isolering under den liggande plåtregeln (ser ut som en skumgummiremsa) och de som monteras fast mot befintlig vägg.

Hoppas du hängde med där.
 
Ska kolla upp dom reglarna. Låter som en bra ide. Men kör nog 60 CC ändå när skivorna är 120.
 
Alla skivor som man kan tänka att man vill bygga in i väggen finns som 900breda :) Många gånger smidigare än de bredare.
 
Vet men det är en kostnadsfråga också. Du har inte en länk till ett ställe som säljer lättreglar?
 
Ja och på 300 gipsskivor och 300 OSB skivor blir det lite Cash. Dom reglarna var inte så billiga heller, kanske ska ha dubbla 45*45 reglar då m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.