Hej kära medlemmar!

Jag skulle vilja be om rådgivning av er för att förbättra vår planlösning på en 1960-talsvilla 1.5 plans. Från början byggdes husey utan de två nedre sovrum och bastu, men lades senare till efter 4 år?! Det är inte helt optimalt för oss idag.

Vi är ute efter att förbättra de neder ytorna för en småbarnsfamilj (2+2):
- ett bättre nyttjande av de onödigt stora hallarna
- ett komplett badrum nära sovrummen
- ta bort bastun
- generellt skönare flöde mot den nedre delen av huset

Hur hade ni lagt upp det för att utnyttja ytorna bättre?
 
  • Ritning av husplan med olika rum, kök, sovrum, vardagsrum, badrum, hall och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhetsplan med rum, mått och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullet
Hej, jag tror du behöver beskriva lite bättre vad du är ute efter för att få givande svar.

T ex hur många sovrum behöver ni ha på ytan, badrum som är närmare än det ni redan har vägg i vägg, hur tänker ni där, vad menar ni med bättre nyttjande av ytan (t ex, vad är det som gör att just ni upplever ett skönare flöde?).

Sen behöver man nog lite mer förutsättningar kring huset, jag tolkar det som att det finns en övervåning ovanför delen ni vill ändra på, hur ser det tex ut med bärande väggar, avloppsstammen till dusch/bastun, vilken dimension har den, var har ni trädgården om ni vill kunna få till ett flöde mot den.Ni verkar redan ha ganska stora sällskapsytor i andra delen av huset, är ni ute efter större ytor?

Spontant, om ni är redo att göra stora förändringar och speciellt om det finns en trevlig trädgård utanför altandörren i sovrummet, skulle jag kika på att göra tre sovrum på rad längs den nedre väggen, kanske med ett badrum mellan det vänstra och det mittersta om det gör att lösa med rördragningarna, och sedan öppna upp och göra ett allrum som kan ändra användning beroende på barnens ålder (lekrum/tv-rum/spelrum etc.) i den övre delen så man får utgången genom altandörren i det rummet (ta gärna upp något/några nya fönster i den delen så ni får in mer ljus). Men jag gissar att det försvåras av att den gamla ytterväggent ill vänster om bastun troligtivs är bärande.
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
Det skulle kräva rätt många nya väggar och ett nytt hål i en gammal yttervägg… men såhär kanske man skulle kunna tänka sig. Allrummet får ju då också ljus och blir mer lättmöblerat (om man bygger väggen mot stora sovrummet så alla garderober nås därifrån istället för från allrummet)

Byggnadsritning med markerade linjer och former i rött, troligen planlösning eller korrigeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakimbrodd
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Hej, jag tror du behöver beskriva lite bättre vad du är ute efter för att få givande svar.

T ex hur många sovrum behöver ni ha på ytan, badrum som är närmare än det ni redan har vägg i vägg, hur tänker ni där, vad menar ni med bättre nyttjande av ytan (t ex, vad är det som gör att just ni upplever ett skönare flöde?).

Sen behöver man nog lite mer förutsättningar kring huset, jag tolkar det som att det finns en övervåning ovanför delen ni vill ändra på, hur ser det tex ut med bärande väggar, avloppsstammen till dusch/bastun, vilken dimension har den, var har ni trädgården om ni vill kunna få till ett flöde mot den.Ni verkar redan ha ganska stora sällskapsytor i andra delen av huset, är ni ute efter större ytor?

Spontant, om ni är redo att göra stora förändringar och speciellt om det finns en trevlig trädgård utanför altandörren i sovrummet, skulle jag kika på att göra tre sovrum på rad längs den nedre väggen, kanske med ett badrum mellan det vänstra och det mittersta om det gör att lösa med rördragningarna, och sedan öppna upp och göra ett allrum som kan ändra användning beroende på barnens ålder (lekrum/tv-rum/spelrum etc.) i den övre delen så man får utgången genom altandörren i det rummet (ta gärna upp något/några nya fönster i den delen så ni får in mer ljus). Men jag gissar att det försvåras av att den gamla ytterväggent ill vänster om bastun troligtivs är bärande.
Hej!
Tack för ditt svar.

De stora hallarna är svårutnyttjade idag då det mest är en väldigt bred passage.

Vad gäller sovrummen i nederkant finns det ingen toalett till dem. Utan alla sovrum samsas kring toaletten i ovankant bild. Vi hade velat ha kvar antalet sovrum (3st), men få till ett badrum närmare och mer användbara ytor istället för en hallpassage.

Missade att säga, men det är en ovanvåning. Under den ritningen finns en gillestuga och tvättrum.

Det bör inte vara bärande väggar utan det platta taket vilar på ytterväggarna i tegel med tvärgående takstolar.

Ja, precis det finns fint ljus och trädgård utanför den franska balkongdörren. Men det är en våning ull så det vore mer att få nyttja vyn ditåt till fler rum.

Bra tips generellt! Ska skissa lite och fundera :)
 
L lillanutten skrev:
Det skulle kräva rätt många nya väggar och ett nytt hål i en gammal yttervägg… men såhär kanske man skulle kunna tänka sig. Allrummet får ju då också ljus och blir mer lättmöblerat (om man bygger väggen mot stora sovrummet så alla garderober nås därifrån istället för från allrummet)

[bild]
Intressant förslag! Ska känna på detta. Öppnar upp för mer ljusgenomsläpp och annan syn på ytorna.

Tack!
 
  • Gilla
polloq
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Det skulle kräva rätt många nya väggar och ett nytt hål i en gammal yttervägg… men såhär kanske man skulle kunna tänka sig. Allrummet får ju då också ljus och blir mer lättmöblerat (om man bygger väggen mot stora sovrummet så alla garderober nås därifrån istället för från allrummet)

[bild]
Du det här var väldigt vettigt! Slängde in den i sketchup med. Bevarade gamla ytterväggen och fönsterlinjer för minimal strukturell påverkan.
 
  • Ritningslayout, CAD-program, måttangivelser, husplan, möblerade rum, teknisk skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.