Har just nu en sjuk dialog med min totalentreprenör.

Vid slutbesiktningen visade det sig att de byggt in vattencisternen utan slits, skvallerhål eller ångspärr - dvs skitit i Säker Vatteninstallation.

I slutbesiktingen upptäcktes detta mycket bra av BM men det "råkade" hamna som en Beställar anmärkning dvs på mig (för att kakling inte ingick i entreprenaden och BM trodde det vara kaklaren som även monterat toan). Det skulle såklart ligga på totalentreprenören, men de stog bredvid och såg nöjda ut och jag förstod sen varför...Jävligt risig stil men jag är inte förvånad då det har varit attityderngenomgående.

Nu är besiktingsmannen så juste att ha kommer att rätta protokollet. Problemet uppstår när nu felet hamnar på E så tycker de inte längre att det är ett fel då huset signades i nov 2006 och de menar då att Säker Vatteninstallation inte gällde.

För det första är det jäkligt trist att ha en leverantör som hellre fokuserar på att hitta kryphål och halmstrån än att rätta sina misstag.

För det andra har de fel dels pga Säker Vatteninstallation kom i bruk aug 2006, dels köptes toan i tillvalen i april 2007, dels är det när utförandet görs som gällande regler skall följas (kan dock ske en prisjustering om det medför extra kostnad)

Men mitt råd är till Er som läser detta att se över hur det är byggt ! Är det vid Färdigställandet inte gjort enligt Branchreglerna gäller t ex inte din Villahemförsäkring fullt ut för de idirekta skadorna. Byggfelsförsäkringen gäller inte heller avseende denna del då Allmänna Villkoren kräver att man följt Säker Vatteninstallation.

Fö blir man ju lite förvånad över entreprenörens okunskap - vilket jag antar gjort att de valt att inte följa andra branchregler genomgående...Hade de stått upp och sagt att de gjort en tabbe och rättat till så hade det väl varit OK och inte känts lika illa.

Nu ser vi fram emot att bryta ångspärren, i värsta fall riva allt kakel, göra om i väggen, ny vägg, ny ångspärr, nytt kakel = bara arbetet 115 000 - 230 000+nytt kakel importerat från Italien för 100 000 kr. Två badrum. Efter att huset blev tre månader senare är deras första plan vi fick (men i skadestånd bara 7 veckor) är jag inte så sugen på att ha hantverkare som river badrum, men tyvärr finns inget alternativ.

Dyrt att göra fel och fortsätter de att trilskas kör jag hela vägen till Tingsrätten och får det prövat. Känner mig säker på min sak efter att ha konsulterat Villaägarna, BM, Garbo, Säker Vatten, Kommunen samt If.

jag återkommer i Referenser om hustillverkare när jag vet utfallet då detta är en riktig svart komedi i hur man inte vill bli behandlad av en av de största leverantörerna av totalentreprenad. Detta är tyvärr bara ett av flera fall - alla dock inte lika illa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.