Hej, jag håller på att lägga om mitt tak och vill gärna ha lite tipps och råd.

Taket är av bruten typ med kattvindar. Då taket har läkt på ett antal ställen så kommer jag, förutom tegel, papp och råspont, också byta isolering och delar av råsponten på insidan.
Eftersom jag ändå ska göra om isoleringen tänkte jag passa på att ta upp takhöjden till nock.

Jag har nu tagit bort tegel, papp och råspont på den banta delen på husets baksida. Där konstaterade jag även att delar av en takstol behöver bytas.

Så till mina funderingar:

1. Jag har tänkt byta till glas/mineralullsisolering, därför kommer jag att behöva sätta en ångspärr på insidan, hur gör man vid skarvar och ställen där man inte kommer åt att sätta spärren (t.ex där tvärgående takstolsribba möter taket)?

2. Ett allternativ till glas/mineralull är isolering som kan transportera vatten, då är det heller inte så noga med ångspärren som jag förstått det. Men vart köper jag sådan isolering och vad kostar den? Finns några övriga för/nackdelar med den?

3. Jag kommer att göra en luftspalt på ca: 5cm mellan isolering och (yttre)råspont, här tänkte jag sätta masonit. Jag antar att man bör montera skivorna överlappande eller kan man kanske skära de 45 grader i änden och sedan sätta kant i kant?

4. För att sätta luftspalten hade jag ett tag funderingar på att sätta masoniten direkt på takstolarna och sedan laska på takstolarna med ca: 5 cm. Men om skivorna ska överlappa varandra så kommer ju laskarna att vila på ett fåtal punkter, så det kanske är en dålig ide?


Det var nog allt, tror jag. Som sagt jag vill gärna ha synpunkter på om jag tänkt rätt eller fel, råd och tipps. :)

Tack på förhand.
/Niklas
 
Hej om du ska lägga om hela taket så isolera utifrån med EPS läkta och lägg tegel sedan använder du returfiber tex Abis och då behöver du inte någon luftspalt !
Använd osb skivor för att blåsa in isoleringen bakom och täck sedan med gips för brandskydd.
 
byggarätt skrev:
Hej om du ska lägga om hela taket så isolera utifrån med EPS läkta och lägg tegel sedan använder du returfiber tex Abis och då behöver du inte någon luftspalt !
Använd osb skivor för att blåsa in isoleringen bakom och täck sedan med gips för brandskydd.
Tack för tipsen.

Det låter ju smidigt, du menar alltså att jag sätter Cellplasten under råsponten och sedan returfiber på det, och sist en osb-skiva som håller det på plats?

Vart handlar man EPS läkta? Såg att beijer hade någon modell av EPS, men den verkade inte vara för tak :/

Och vart handlar jag returfiberisolering, har inte hittat det i någon av de vanliga bygghandlarna?

/Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.