Jag håller på att bygga en spalje liknande denna:

En urban trädgård med träterrass, cykelställ, grönt gräs, träd och en byggnad i bakgrunden. Soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staket för privatliv framför hus, genombruten design, trä och bambu, solig gräsmatta, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behöver råd om hur jag ska fästa över- och underliggarna i stolparna. Över- och underliggarna är 45x95 som ska fästas i stolparna (95x95). Målat virke, ej tryckt

Jag ser tre alternativ men har svårt att avgöra vad som blir bäst
1) skruva ovanifrån och ned i stolparna. Enklast men känns som det sämsta alternativet då det kommer att bli vattensamling i skruvhålen
2) skråskruva underifrån, ev med pocket holes
3) vinkeljärn

Vad blir bäst? Finns andra alternativ?
 
Just för att det är målat virke så faller alternativ 1 bort direkt.

Eftersom du har målat virke så tycker jag att du ska vinkla stolparna så att överliggaren lutar lite grand. Då slipper du vattensamlingar helt på toppen och allt kommer hålla mycket längre. Om du vinklar överliggaren så går det inte heller att använda vinkeljärn så då faller även det alternativet bort.

Med andra ord så har du inget val. Du kan bara välja att skråskruva underifrån.
 
Du kan fälla in virket i varandra och limma med utomhuslim så blir skarvarna täta.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Just för att det är målat virke så faller alternativ 1 bort direkt.

Eftersom du har målat virke så tycker jag att du ska vinkla stolparna så att överliggaren lutar lite grand. Då slipper du vattensamlingar helt på toppen och allt kommer hålla mycket längre. Om du vinklar överliggaren så går det inte heller att använda vinkeljärn så då faller även det alternativet bort.

Med andra ord så har du inget val. Du kan bara välja att skråskruva underifrån.
Överliggaren är vinklad 15 grader. Varför skulle det inte fungera med (ett mindre) vinkeljärn?

Hand håller träbitar ihop med metallbeslag, hörnkonstruktion, snickeri, bakgrund av rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z z_bumbi skrev:
Du kan fälla in virket i varandra och limma med utomhuslim så blir skarvarna täta.
Förstår inte riktigt... Och blir det starkare än att skruva?
 
P pfb skrev:
Överliggaren är vinklad 15 grader. Varför skulle det inte fungera med (ett mindre) vinkeljärn?

[bild]
När du visar det så tydligt så skäms jag lite...
Jag fick lite hjärnsläpp och tänkte fel helt enkelt.
 
P pfb skrev:
Förstår inte riktigt... Och blir det starkare än att skruva?
I stolpen gör du ett urtag som ör 45 mm högt och 45 mm djupt. I överliggaren gör du ett urtag som är 45 mm djupt.
Nu kan du limma fast överliggaren I urtaget I stolpen. Skruv eller plugga genom skarven.

Andra varianter är att göra en tapp I änden av övetliggaren och motsvarande hål i stolpen. Här funkar pluggar bäst men hålen ska inte vara i linje utan hålet genom stolpen ska vara några millimeter längre in mot botten av hålet så att när en plugg slås in så kommer överliggaren att tvingas längre in i hålet.

Swn finns det tekniker jag aldrig testat/lyckats med t ex att göra laxstjörtar. Utan en fräs och en bra mall ör det avårt att få till.

Inföstningarna ovqn med ett bra utomhuslim är antagligen starkare än att skruva men bra skruv är i sig väldigt starkt så det är mest exempel på olika infästningsmetoder.
 
Blev vinkeljärn
Trädäck och staket vid bostad, grön gräsmatta, gråa horisontella brädor, två våningar husfasad, sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck och metallgrind framför lägenhetsbyggnad, gräsområde och gångväg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.