Hej,

Har köpt en lekstuga i obehandlat trä som vi som bäst håller på grundmåla med Jotun Visir för att sedan täckmåla med vit färg innan vi bygger den. Fick rådet att inte alls måla takbrädorna (spont) på utsidan, som ändå ska täckas med takpapp, med motivet att virket ska kunna andas. Stämmer detta, och borde vi tänka samma med fler delar? Vi har redan grundmålat det mesta av virket - runt om - men än så länge inte hunnit måla taket. T ex golvet (plankor på fyra reglar) har vi åtminstone förutsatt att det ska målas på båda sidor samt ändträet för att skyddas noga, det kommer att placeras på betongplattor och grus.

Tacksam för råd!
 
Man målar inte råspont (trä under tak) det får som sagt redan skydd. Golvplank målas ibland på ovansidan men bara för syns skull. Spara pengar och slippa måla i onödan säger jag.
 
Tack för svar. Ok, låter iofs logiskt, men räcker det verkligen i längden? Lekstugan och inte minst taket är ju en enklare konstruktion än ett riktigt tak, borde vara mer utsatt på ngt vis tänker jag… och min amatörmässiga grund lär bli fuktigare än t ex en krypgrund.

Bifogar även bild på hur den ser ut när den är byggd.
 
  • Träkoja för barn med veranda, fönster och skråtak, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B BAv11 skrev:
Tack för svar. Ok, låter iofs logiskt, men räcker det verkligen i längden? Lekstugan och inte minst taket är ju en enklare konstruktion än ett riktigt tak, borde vara mer utsatt på ngt vis tänker jag… och min amatörmässiga grund lär bli fuktigare än t ex en krypgrund.

Bifogar även bild på hur den ser ut när den är byggd.
Ja. Du riskerar ett göra det värre när målat trä som det tränger in fukt i ruttnar snabbare. Jag skulle aldrig måla en lekstuga med täckfärg , slamfärg eller järn/tjärvitriol är enklast och låter trät andas.
 
  • Gilla
BAv11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.