Jag ställde tidigare en fråga om takhögtalare i ett 7.1 system. Jag har övergivit det alternativet och kommer att fortsätta att köra på mina vägghängda högtalare.

Jag ska dock köpa 4 st nya takhögtalare att fälla in i taket samtidigt som jag ska sätta spottar i taket. Takhögtalarna ska vara ett komplement till mitt biosystem och främst avsett att användas till musik. Jag kommer alltså att köra musiken i mitt vardagsrum där jag har 7.1 ljudet, men vill komplettera med takhögtalare i köket, badrummet och matrummet.

Jag har mailat runt lite till firmor och frågat om råd. Svaren är väldigt vinklade beroende på vad dom själva säljer. Därför tänkte jag att jag skulle fråga er.

Kravet är att det inte får vara stereohögtalare, då jag endast har dragit ett par högtalarkablar till varje position. Jag ska ha en högtalare i badrummet som är 5 kvm, en i köket och två i matdelen. Köket och matdelen har öppen planlösning och är sammanlagt ca 35 kvm. Där tänkte jag ha 3 st takhögtalare.

Min första fråga är, vilka högtalare skulle ni rekommendera. Jag har tänkt mig en prisklass runt max 3000 kr per högtalare.

Jag har blivit rekommenderad följande av olika butiker:

Preference K-8LCRS (som det är utförsäljning på nu)
Canton in-cealing 880
SpeakerCraft AIM8 One
SpeakerCraft CRS6 Three
SpeakerCraft CRS8 Three

Jag har inte möjlighet att provlyssna dem tyvärr. Har ni erfarenheter av dessa?
Vilken skulle ni välja? Har ni andra förslag i den prisklassen?
 
Ett par frågor först...

Vad ska du driva högtalarna med? (Din hemmabioförstärkare, eller separat förstärkare)
"Ett par högtalarkablar till varje högtalare" är i min värld 2st, men e lite osäker på om det inte är 1st du menar?
Har du möjlighet att dra fram en extra kabel till varje högtalare om det skulle bli aktuellt?

Ok! Det är omöjligt att tala om för dig vilka högtalare som DU kommer tycka låter bäst. Det är ju aningens subjektivt det där med ljud ;) Men jag har lyssnat på de högtalare du har föreslagit och mitt svar är att du ska kolla på Sonance (www.sonance.com) Argenturen för dessa i Sverige har Canseda (www.canseda.se)
Enligt mig de helt klart bästa högtalarna för en rimlig peng (både ljudmässigt och estetiskt)

Varför jag frågar om antalet kablar fram till högtalarna beror på att det finns sk singel stereo högtalare som lirar stereo ur endast en högtalare (det kanske du redan vet, och dessa kräver ju 2st kablar till varje högtalare) Men utveckla gärna hur du har tänkt dig upplägget om du ska köra mono.

Kan nämna att jag har jobbat som projektledare och montör i flera år av just sånna här system, men har bytt bransch och är därför opartisk :D
 
Pear4Life skrev:
Ett par frågor först...

Vad ska du driva högtalarna med? (Din hemmabioförstärkare, eller separat förstärkare)
"Ett par högtalarkablar till varje högtalare" är i min värld 2st, men e lite osäker på om det inte är 1st du menar?
Har du möjlighet att dra fram en extra kabel till varje högtalare om det skulle bli aktuellt?

Ok! Det är omöjligt att tala om för dig vilka högtalare som DU kommer tycka låter bäst. Det är ju aningens subjektivt det där med ljud ;) Men jag har lyssnat på de högtalare du har föreslagit och mitt svar är att du ska kolla på Sonance (www.sonance.com) Argenturen för dessa i Sverige har Canseda (www.canseda.se)
Enligt mig de helt klart bästa högtalarna för en rimlig peng (både ljudmässigt och estetiskt)

Varför jag frågar om antalet kablar fram till högtalarna beror på att det finns sk singel stereo högtalare som lirar stereo ur endast en högtalare (det kanske du redan vet, och dessa kräver ju 2st kablar till varje högtalare) Men utveckla gärna hur du har tänkt dig upplägget om du ska köra mono.

Kan nämna att jag har jobbat som projektledare och montör i flera år av just sånna här system, men har bytt bransch och är därför opartisk :D
Tack för ditt svar.

Det är en kabel framdraget till varje högtalare. Anledningen till att jag skrev ett par var för att en högtalarkabel består ju av två ledare (plus och minus).
Tyvärr var jag var dum nog att köpa flexrör på Bauhaus och dessa visar sig vara omöjliga att dra kabel igenom så tyvärr får jag inte fram en till kabel. Så jag kommer inte kunna köra singelstero tyvärr.

Ang förstärkaren. Jag har en Yamaha RX-V2067 receiver. Men jag kommer att köra mitt 7.1 system samtidigt så jag tror inte att jag kommer att kunna driva takhögtalarna samtidigt på zon 2 och zon 3 på receivern. Jag frågade i butiker om detta, Hembiobutiken och en annan. Ena butiken jag frågade sa att jag borde ha en extra stereoförstärkare och föreslog Rotel RA-10. Andra firman sa att jag behövde ett slutsteg och föreslog Rotel RB-1510.

Jag har inget behov av att kunna spela annan musik i dessa högtalare, tvärtom. Jag vill att Yamahan ska vara hjärtat i systemet och det jag spelar på mitt 7.1 system vill jag även ha ut i takhögtalarna. De ska bara vara ett komplement så att jag kan lyssna på musiken i badrummet, köket m.m också där jag kommer att sätta dessa. Jag funderar på om jag verkligen måste ha ett nytt slutsteg eller en till förstärkare eller om det inte räcker med en högtalarväxel?
 
Redigerat:
Jag har SpeakerCraft AIM8 One och de spelar riktigt bra. Jag var först inne på Canton eller JBL (beställ från Tyskland så är det halva priset!) men valde SpeakerCraft sen för att de går att rikta inne i högtalar "huset" och därför fungerar mycket bättre som takhögtalare. En vanlig högtalare spelar annars bara neråt och det blir en lite märklig ljudbild...

Förstår inte vad du menar med "singelstereo", menar du att du bara tänker spela en kanal (höger eller vänster) i varje rum?

Din receiver ska klara att driva t.ex. SpeakerCraft AIM8 One utan problem.
Kolla bara upp så du verkligen kan ha fler ljudkällor in till varje Zon. Min Pioneer har också 4 zoner men jag kan bara ha två input, alltså samma ljud på två ställen.
 
Jag är inte så bra på det här med takhögtalare. Men när man kopplar in en vanlig högtalare, så drar man ju en kabel till den och kopplar in plus och minus, men vad jag förstår så måste man ha två högtalarkablar till takhögtalare med stereofunktion, det räcker inte med en som till en vanlig högtalare. Du kopplar väl bara in en kabel (plus och minus) till dina SpeakerCraft AIM8 One eller kör du med två par kablar till dem?

Här är tex en takhögtalare med endast en kabel dragen:

3339_3_s.jpg

Här med två:

martinlogan_helos20_wiring_stereo.jpg

Jag har endast en kabel.




Så här ser min receiver ut:

rxv2067_rear.jpg

Alla högtalarutgångar är upptagna utom Zon 2/3. Där är jag osäker på om det går att koppla in 2 eller fyra 4 högtalare. Det finns ju två olika ställen som det står Zon 2/3 på, på baksidan.

Men eftersom jag inte har två högtalarkablar vid varje lyssningsposition så måste jag välja en mono takhögtalare som endast kräver en kabel.
 
Redigerat:
Ah, ok, du behöver normalt bara en kabel (två trådar) till en vanlig högtalare. SpeakerCraft AIM8 har mycket riktigt två anslutningar men jag har dem byglade, alltså samma matning från receivern.

Man kan dela dem om man vill ha en separat bas-kanal till högtalarna, då driver man basen skilt från mellanregister och diskant.
 
PM skickat... blev lite långt för å lägga ut här :)
 
anders07 skrev:
Ah, ok, du behöver normalt bara en kabel (två trådar) till en vanlig högtalare. SpeakerCraft AIM8 har mycket riktigt två anslutningar men jag har dem byglade, alltså samma matning från receivern.

Man kan dela dem om man vill ha en separat bas-kanal till högtalarna, då driver man basen skilt från mellanregister och diskant.
Vad menas med byglade? Har du någon bild?
 
Det kommer in två trådar från förstärkaren, + och - (en röd och en svart enligt din bild). Dessa går till två av kopplingarna, sen lägger man en bygel från första röda till den andra röd och från den första svarta till den andra svarta, som en bygel mellan dem alltså.
Detta för att både basen och mellanregister och diskant ska få samma matning.
 
anders07 skrev:
Det kommer in två trådar från förstärkaren, + och - (en röd och en svart enligt din bild). Dessa går till två av kopplingarna, sen lägger man en bygel från första röda till den andra röd och från den första svarta till den andra svarta, som en bygel mellan dem alltså.
Detta för att både basen och mellanregister och diskant ska få samma matning.
Jaha ok. Men bygeln sätter man på receiver då?
Så om jag tex byglar fronthögtalarna. Då får jag inte en vänster högtalare med ljud för vänster kanal och en för höger? Utan då får jag exakt samma ljud i bägge högtalarna. Har jag förstått rätt då?
 
anders07 skrev:
Jag har SpeakerCraft AIM8 One och de spelar riktigt bra. Jag var först inne på Canton eller JBL (beställ från Tyskland så är det halva priset!)
Var beställer man dem ifrån Tyskland? :)
 
Anna1984 skrev:
Jaha ok. Men bygeln sätter man på receiver då?
Så om jag tex byglar fronthögtalarna. Då får jag inte en vänster högtalare med ljud för vänster kanal och en för höger? Utan då får jag exakt samma ljud i bägge högtalarna. Har jag förstått rätt då?
Nej, bygeln sitter på högtalaren!
Från förstärkaren drar du kabeln (med två trådar (röd och svart enligt din bild)) till ett par av anslutningarna på högtalaren. Sen klipper du av en 10 cm lång kabelstump och byglar över från den ena anslutningen till den andra på högtalaren.

Du har ju fyra klämskruvar på högtalaren, två röda och två svarta, och under den ena röda sitter det då inkommande röd tråd från förstärkaren och den korta stumpen på 10 cm. Den andra ändan på stumpen sätter du under den andra röd klämskruven på högtalaren och sen likadant med den svarta tråden på de svarta klämmorna.
 
Jag har aldrig hört infällda takhögtalare som varit jättebra, så jag tycker 3000kr per högtalare verkar tokdyrt. Jag köpte från monoprice och är väldigt nöjd med dessa, komplettera med en subbas i väggen så låter det bra, eller strunta i det om det inte är viktigt (t.ex. i kök).
 
När det gäller inbyggnadshögtalare med fyra anslutningar så är det inte för bi-wire (bas / diskant) utan för att kunna ansluta en stereo signal (höger-vänster) till 1st högtalare.

Jag håller på själv att installera ett par jamo takhögtalare och har gjort ett par lådor så att de dels får rätt volym och att ljudet inte sprider sig till hela huset via vinden.

På min vind så är det isolerat med sågspån och skulle jag då bara ha sågat hål och monterat högtalarna så skulle de efter ett tag ha varit fyllda med sågspån.

Så kolla ifall du ev behöver ha lådor också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.