Hej!

Jag hade en gammal tråd som handlade om det badrum vi håller på att bygga. Och där kom vi fram till att det är en rörmokarelärling som är en bekant till mig som skall göra jobbet med inkoppling av badkar, toastol och tvättställ. JAg ska hjälpa till så gott det går mest för att lära mig lite. Ni som svarade där ville gärna ställa upp med tips om hur vi ska gå till väga så att han inte glömmer/missar något förutsatt jag postade bilder. Nu har jag tagit ett gäng bilder:

Det bästa är ju om ni som kan detta kan typ lista upp vilka saker som ska göras för varje installation, som vi sen kan ha som checklista om vi känner oss osäkra. Säg gärna till också om det är något som behöver göras innan det kaklas och klinkas.


Här är det som är gjort för toalettstolen:
img1734p.th.jpg

Lärlingen som har kollat på det har tyvärr inte något verktyg för att bocka rör, men han tyckte att det gick lika bra med ett böjligt plaströr, men blir det bra tycker ni?


Tvättställ
tvttstll.th.jpg



Hörnbadkar vatten
badkar.th.jpg


Här är en slang man dragit från kopplingsskåpet som ska funka som dränering om det börjar läcka. Hur ska man göra denna snygg och proffsig?
golvdrnering.th.jpg


Tacksam för svar

/Henrik
 
Ingen som har tid att komma med lite goda råd och tips för att hjälpa oss på vägen? Jag är framför allt noga med att det ska bli snyggt och vattentätt.

/Henrik
 
Ser ut som du bara har skruvat golvbrunnen direkt i golvspånskivan? Ingen monteringsplatta?
 
Ähumm detta har inte jag gjort, det är en vvs-firma som har gjort detta, som jag inte vill anlita mer. Som sagt, när jag postade innan så efterlyste man bilder så att man kunde förklara hur vi skulle gå tillväga med monteringen (lärlingen och jag som hantlangare)...

MVH
Henrik
 
Det ser ju ut som du har en bit kvar tills det är dags för rent VVS arbete. Du måste ordna tätskicktet och kakla (som jag antar att du skall göra?).

Lite OT för den här tråden, det ser ut som du har vanliga gipsskivor?

Golvbrunnen ser det också ut som att du måste göra något åt. Om den inte sitter fast i bjälklaget så har du ett ganska omfattande ändringsarbete där. Du bör också bestämma dig för hur du skall göra med flyspackling mot brunnen och anslutning, beroende på hur gögt spacklet blir så kan du behöva en förhöjningsring, elelr enklare, använd Purus monteringsskiva, den kan höja upp brunnen till lämplig nivå.

När du ordnat med tätskiktet (manschetter runt rören) och kakling. Då bör du ordna väggbrickor för PEX rör, en enkelbricka för WC och dubbelbrickor för de andra. Vid badkaret antar jag att du skall ha en blandare som sitter i själva karet? Dvs du skall ha slangar från vägg till kar?

Glöm inte att det skall vara silikon i alla skruvhål!

Pex slang till WC är nästan standard idag, ser bra ut så länge slangen är lagom lång, men har sett installationer där slangen fått rullas ihop, för att den var för lång.
 
Jo, men för att få det tätt så är ju underarbetet oerhört viktigt. Bl.a golvbrunnens montering. Vilken i detta fall jag iallafall skulle vara orolig för.

Rörmokarens jobb blir ju främst efter att rummet har tätats och kaklats. Tätning runt rören i väggen är ett jobb för den som sätter tätskikt och kaklar. Ska du leja någon som gör det eller gör du det själv?

När rörmokaren tar vid så sticker rören ur den kaklade väggen på samma sätt som de gör nu. Där monteras oftast en väggbricka för övergång till utanpåliggande rör.

Bocka rör med hjälp av ett plast rör? Kanske går om man är duktig men om lärlingen inte har en rörbockare själv så tycker jag du ska köpa en enkel sådan på Jula eller nåt och ge honom i present som tack för hjälpen.

Fast egentligen blir det nog inte så många rör som behöver bockas.

EDIT: Hempularen hann före. Tog lite lång tid att skiva inlägget.
 
Hej vänner!

Tack för inläggen!

Golvbrunnen ÄR ett problem som skall åtgärdas av killen som sätter kakel/klinkers.

Vad jag vet så är golvbrunnen (röret) fixerat i bjälklagret under. Själva golvbrunnen tror jag endast är skruvad i golvet samt limmad i själva röret som i sin tur är fastsatt i bjälklagret. Men kakelkillen ska kiolla upp och ev. åtgärda det också.

Ni har såklart rätt i att en hel del ska göras innan rörisen kan börja jobba. Ville mer frå reda på om det är något vi har glömt eller som måste göras innan kakelkillen (proffsfirma) kan skrida till verket.

Jag menade inte att han ska bocka rör med plaströr utan att eftersom han inte hade verktyg för att bocka rör så ville han använda ett plaströr istället för ett metallrör. Men jag undrade då om det blir lika snyggt och om det sänker intrycktet på badrummet. Blanka stabila kromade rör tycker jag är snyggt i alla fall. Denna anslutning kommer att sitta utåt mot rummet och är synlig av alla som vistas där.

Varför har vvs-firman valt en annat munstycke på dränerigsröret vid golvbrunnen? Det ser ut som nån vit plastmojäng. I alla andra sitter det mässingsmuttrar som lås.

Finns det något man ska vara extra försiktig med som vi måste tänka på för att inte förstöra eller skada något? Dessa täckskivor som man sätter över plaströren som täcker kakelskarvarna, hur ska dessa fästas? I vårat andra badrum har de skruvats fast, men lärlingen föreslog att man kunde limma fast dem istället. Och hur gör man på bästa sätt för att skarva dessa rör? Man sågar av plaströren typ en halv cm utanför kaklet, och därefter sätter dit nån skarvmojäng?

MVH
Henrik
 
Kommentarer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.