Är sugen på att piffa till vardagsrummet lite. I rummet är det laserat gult (ockragul har jag för mig den hette). Det var så modernt för ett antal år sen. Nu har jag tröttnat på den men just nu håller vi på med massa annat så det får vara så ett tag till! Ytan på väggarna är som sand. Till detta en svart skinnsoffa (soffa kan man ju heller inte byta alltför ofta!) En vit bokhylla (den ska jag ta bort fortast möjligt). Sen finns några gamla möbler (bruna). En himla blandning med andra ord!
Trots detta skulle jag vilja ha en fräschare känsla i rummet. Tycker mycket om färgskalan i vitt-brunt-caffelatte-olivgrönt osv. Fönstren är brunbetsade men jag ska måla dem vita, vill ha samma färg på fönstren i hela huset!
Det finns 3 stora fönster+en altandörr på kortsidan i rummet och ett dubbelfönster på långsidan. Jag har prövat med gardiner i olika färger men aldrig blivit helnöjd. Undrar därför, vad tycker ni skulle kunna passa???
(kan tänka mig panellängder två vid varje sida) Har svarta gardinstänger som passar till detta.
 
Jag skulle valt panelgardiner. Färg skulle jag själva valt just vit/beige samt latte.Mina favoriter är just dom du skrivit ;).Så valet mellan oliv o latte och vitt hänger ju på vilken färg du föredrar själv samt vad du har för färg på annat..matta,ev kuddar och krukor och tavlor?
 
Nickolina, vi verkar ha liknade hus. Låter fint med såna gardiner du beskriver. Själv har vi vit gardinkappa som hänger från taket, men är inte alls nöjd med det, trots att jag slängt ut 800:- på Åhlens ;D. Låter inte mycket nu, egentligen. På IKEAs hemsida (tror jag) kan man greja med gardiner i olika färger.

Har svårt att se ockragult i kombination med oliv. Fast har nog sett det föresten i någon gardin. Jag brukar kolla på kläder och tyger när jag vill hitta bra färgkombinationer.

Vi har också gult i vardagsrummet, målade det för när vi flyttade in (det var ju modernt 1999! :p). Skulle vilja ha det ljusgrått eller ljusgrågrönt.

Föresten hade vi aprikos-orange i köket! Tidigare ägaren (45+++ år) var jättenöjd, hon hade målat om året innan vi köpte huset, dvs 1998. Men hallå, det var ju modernt 1985!

Vill man ha huset tidlöst eller vill man vara sån som 20 år senare försvarar: men det var ju modernt då! Själv avskyr jag 70-och 80-talen men de är ju moderna nu.
 
Just nu har jag vita panellängder men vill förnya mig lite + att jag inte är helt nöjd! Men det kanske räcker att köpa till en till vid varje sida. Men frågan är ju då i vilken färg? Jag har provat lite olika färger men som sagt inte hittat riktigt rätt. Kom med lite bra råd så det blir bra ;D
 
Nickolina skrev:
Är sugen på att piffa till vardagsrummet lite. I rummet är det laserat gult (ockragul har jag för mig den hette). Det var så modernt för ett antal år sen. Nu har jag tröttnat på den men just nu håller vi på med massa annat så det får vara så ett tag till! Ytan på väggarna är som sand. Till detta en svart skinnsoffa  En vit bokhylla. Sen finns några gamla möbler (bruna). En himla blandning med andra ord!

Tycker mycket om färgskalan i vitt-brunt-caffelatte-olivgrönt osv.
Jag har själv väldigt svårt att se framför mig att tillföra ytterligare en färg, till de du redan har, med ett gott slutresultat.

Jag skulle själv prova med att ta en av de nu existerande färgerna i rummet och konsekvent använda mig av den i kombinationen med en lite mjukare, varmare vit nyans på all textil, men variera mönstren istället.

Vad tror du om något som på lilla bilden med enbart textilnärbilder, dvs. använda halvblektvit (helst inte kritvitt till de ockrafärgade väggarna, det blir så hårt) och svart (som soffan) som färgkombination och växla mellan olika mönsterkompositioner på gardiner, kuddar, plädar, matta osv osv.
Då skulle de ockragula väggarna vara 'färgklicken' till den mixen, vilket (tror jag iaf. ;)) skulle ge ett lugnare och mer sammanhållet intryck i hela rummet.
Kanske inte alls vad du tänkt dig, men bara ett förslag.

MVH//Christina.
imari_05.jpg


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.