A
Hej! Som nybörjare med sitt första hus (byggt 1909) behöver jag rådgivning efter att vår källare drabbades av en översvämning i veckan. Nu finns det åtminstone en brunn där nere så att om pumpen ger upp igen så ska vattnet ha någonstans att ta vägen….

Bifogar lite bilder på hur det ser ut just nu. Har försökt ta bort all organisk material som kom i kontakt med vattnet, notera att det finns en hel del kvar på väggarna. Nu går det två avfuktare i källaren samtidigt, en som jag hyrt och en som jag köpt (länk https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...8w13fHOhn6c3XqeYFOoaAv80EALw_wcB&gclsrc=aw.ds )

Frågor jag önskar svar på:
- Kommer avfuktaren jag köpt räcka om jag lämnar tillbaka den inhyrda? Den är kopplad till golvbrunnen med slang. Måste den gå dagligen, isåfall hur länge? Hur vet jag när det ”räcker”?
- Vad bör fuktighetsnivån ligga på i källaren? Avfuktaren är just nu inställd på 50%?
- Måste jag ta bort all trä där nere, även om det inte blivit blött? Finns tex en vägg kvar och på bilden syns en del som fortfarande är blöt, kan ju såklart ta bort den men då förlorar jag det rummet.

Är supertacksam för all hjälp!
 
  • Mörk källare med träpaneler, öppen skåpdörr, säkerhetsskåp och bärbar ventilationsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång, mörk krypgrund under träkonstruktion, betonggolv, smuts, spindelväv, oinbjudande plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd källare med avskalade väggar, rörledningar, varmvattenberedare och utspridda föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen källare, exponerade rör, tom, renoveringsbehov, dammigt, kablar och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Vad har du för luftfuktighet därnere nu då?
 
BirgitS
Får du ingen hjälp från ditt försäkringsbolag?
 
Prata med försäkringsbolaget! Skulle säga att den du köpt inte fyller nån funktion, krävs rejäla avfuktare om det varit översvämning! Men bäst är att fbs fukttekniker kollar på det och sätter upp avfuktningen!
 
A
S swirve skrev:
Prata med försäkringsbolaget! Skulle säga att den du köpt inte fyller nån funktion, krävs rejäla avfuktare om det varit översvämning! Men bäst är att fbs fukttekniker kollar på det och sätter upp avfuktningen!
Försäkringsbolaget vägrar ersätta något i det här ärendet.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.