Hej har ett 1,5plans hus med oinreddövervåning som är isolerad.(ett hjältevadshus björken) Ska bygga en bastu på övervåningen. Alltså i dagsläget är så är ytterväggarna kommna så långt att det sitter glespanel.

Hur ska det vara konstruerat sedan?? Dörren från bastun kommer gå in i det blivande badrummet som ska kaklas. Någon som kan dela med siga av hur man gör eller vad man kan hitta beskrivningar.

Tacksam för svar!
 
Tack för förslaget!! Skall inhandla ett ex..
 
Jag köpte en del litteratur från Finland också, men den finns nog bara på finska...Däremot överensstämmer det mesta i ICA-förlagets med det som lärs ut i Finland.

Jag kan rekommendera den finska isoleringen som är jättepoppis på andra sidan sundet, Sauna-Satu heter den. Bygger endast 30 mm, har samma isoleringsegenskaper som 70 mm mineralull, men har dessutom inbyggd värmereflekterande- och ångspärrsfolie. Kommer som 600mm*1200mm spontade styva skivor (fogarna tätas med värmetåligt polyuretanskum och värmetålig metalltejp). Vi lyckades få K-Rauta i Mölndal att ta in den åt oss, och om jag förstod säljaren rätt så skulle den ingå i deras normala sortiment senare under 2004.

*EDIT* Nackdel? Dyrare än vanlig isolering, 120 kr för en skiva.

/ama
 
Du kan också kolla på den lilla broschyren Bastu från Svenskt Trä. Där finns en del basic-grejor som är rätt vettiga. Kostar ibland 5 spänn ibland på byggvaruhusen, ibland får du den gratis.

Vad blir det för golv? Klinker eller annat? Har du vatten + avlopp i bastun?
 
Tack för alla tips, det ska bli klinkergolv och avlopp funderar även på att dra in vatten så man har en kran i bastun alternativt dusch.. KOm gärna med mera tips. Har ni några tips på prisvärda aggregat??


mvh Svartjobbarn
 
Medans tid är, se till att fullisolera mellanbjälklaget om det inte redan är gjort.

Jag importerade ett aggregat från Finland som var rätt dyrt, så kan inte ge ngt bra tips om "prisvärda" agg.
 
Jag köpte en del litteratur från Finland också, men den finns nog bara på finska...
Nehep! det finns mycket literatur om bastun på svenska oxå :D särskilt i Österbotten (Vasa-trakten) ;D
 
Hupp, hade jag tänkt på det så hade äkte hälften blivit glad, finska är inte en kunskap som hela familjen äger...
Nu blev det mycket "Vad står det här? Och här då? Och hur menar de här?"

/ama
 
Fick det här rådet tidigare vilket jag tycker verkar ok. Jag är på god väg enligt dessa tips:
1. I ytterväggarna funkar isoleringen nog om den är lika resten av huset dvs normal ytterväggsisolering.
2. Bygg bastun med reglar typ 45x70, stående och liggande mot golv och tak, ev regla taket. Sätt isolering i mellanväggar och ev tak.
3. Skruva en bit 13 mm gips kanske 10-15 cm mot golvet inne i bastun. spika liggande reglar 22 mm på resten av väggarna av bastuns insida.
4. Bygg resten av badrummet utanför bastun med gips som vanligt.
5. Montera tätskikt på väggar i badrum och vinkeln vägg/golv. Montera även tätskikt på gipsdelen av väggen i bastun och ca 10 cm ut på golvet. Här är det läge att kakla väggar i badrummet.
6. Montera "tätskit" sk diffusionsspärr av åldringsbeständig, värmetålig plastfilm (finns på alla byggvaruhus) på väggar och tak i bastun. Låt plasten passera tätskitet på sockeln några cm.
7. Montera golvplattorna och sockel i bastun. Låt plasten passera (hänga över) även sockeln i bastun.
8. Spika panelen i bastun. låt panelen gå nästan ända ner till plastkanten på väggen. Är du riktigt hysterisk så snekapar du alla panelbrädor i underkant så du får en bra droppkant.
9. Klart!

Nu kommer allt ytvatten på panelen i bastun att rinna ut på golvet och väggen klarar sig bra.
Du ska ju inte stå inne i bastun och duscha mot väggen (antar jag) så att du spikar igenom plasten spelar ingen roll. strunta i tröskel till bastun och låt det vara några cm springa under dörrbladet så kan vattnet rinna ut (om du inte har brunn i bastun alltså). Bra med ordentligt fall på golvet under bastulavarna så att du kan spola golvet när du gör rent.
Glöm inte ventilation, en ordentlig ventil ut i duschhörnan och tilluft från underkant dörrblad
 
Förresten, jag har monterat en brunn i bastun vilket kanske är tveksamt så här i efterhand. En spygatt är kanske lämpligare om det finns en annan brunn i närhet som man kan koppla in den på. Nu lär jag få gå och fylla på vattenlåset inne i bastun då och då...
 
Hur gör du med isoleringen ??
 
Använder vanlig 70mm väggskiva, antagligen av 2:a sortering. I ytterväggen ser jag ingen anledning till att lägga ytterligare isolering utan nöjer mig att regla på ytterväggens väggreglar.

Var det så du tänkte?
 
Hej ! Såg att du monterat ett vattenlås i bastun. Om du har möjlighet så ta bort det och byt till spygatt. Vattenlås börjar förr eller senare att stinka pga. temp. och bakterieansamling.
Lycka till!!!
 
bara hälla lite matolja i brunnen (som lägger sig på ytan av vattnet) så avdustar det inte alls lika fort. och brunnen ska överleva matolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.