Hej!
Vi har köpt en villa som i stort sett ska totalrenoveras. Allt utom själva stommen. Idag finns ingen stationär värmekälla utan det finns lösa oljeradiatorer som man kan flytta runt. Huset är på ca 100 + 50 kvm och är byggt 49. Det är hyffsat högt i tak på alla våningarna dvs 2.1m i källaren, 2.5 på mellanplan och 2.4 på takvånignen så det är ganska stora volymer med luft som ska värmas. Dessutom blir det mer på övervåningen då jag tänkt bygga innertak till nock så småning om. Det har funnits fasta vattenradiatiorer men det är borta och nu finns bara avsågade rör kvar. Idag finns en öppen spis på mellanvåningen och den ska bytas ut mot en bättre kamin som komplement när vargavinter biter.

Nog om bakgrunden.

Min första tanke är att skaffa bergvärme med återvinningsluft-aggregat till. Sedan golvvärme i alla rum utan i källaren (kanske). När jag väl river upp golvet så river jag även ut väggarna rum för rum. På så sätt så lägger jag dit bättre isolering samt en fuktspärr, kanske byter till bättre fönster också när jag ändå håller på. Jag misstänker att det är kutterspån idag och att det har skjunkigt ner rejält. På alla tre plan kommer jag att ha minst en ventilationsingång för återvinning.
Senare om ca två år så kopplar jag på solvärme på detta.

Jag är visionär och min fru är ekonomen. Hon tycker att detta låter dyrt och besvärligt samt tidskrävande. Medan jag tycker att det är värt att ta ett helheltsgrepp från början när så mycket saknas ändå.

Alternativet, vilket är billigare, är att strunta i ny isolering och ta en luft-vattenpump med radiatorer eller ännu billigare, luft-luft och komplettera med fasta el-oljeradiatorer. För man får ganska mycket el för pengarna om man tar det första dyra scenariot.

Vad tycker ni? Vad är försvarsbart? Själv är jag en teknik- och prylgalen och justa dyra anläggningar som verkligen är energisnåla tilltalar mig men är medlet befogat? Vad kan det tänkas kosta? Tack för alla svar,

/Sam
 
River du rejält i huset är det alltid bra att isolera tjockt och omsorgsfullt, det gör nytta oavsett värmekälla. Isoleringen kostar sedan inget i drift eller underhåll och den blir inte omodern.

Golvvärme i källaren borde bli svårt då 2.1 i takhöjd inte ger någon bra marginal för isolering under golvvärmen. Värmer du upp marken blir det dyrt.

Det låter som om du har tänkt distribuera ut värmen med vattenburen golvvärme vilket går bra att kombinera med radiatorer i källaren.

Vad du värmer vattnet med borde bero på vad olika investeringar och bränslen kostar och hur du värderar bekvämlighet. Om kaminen är högprioriterad för mysfaktorn, du har tid att elda och tillgång till billig ved kan det vara en idé att köpa en vattenmantlad kamin som matar en accumulatortank eller "fuskkakelugn" som är fylld med vatten. Samma tank kan även värmas med solfångare och värmepump samt förses med en elpatron som reserv.

Om ni vill ha snabb luftväxling tror jag en frånluftsvärmepump är bra för att rädda värmen ur frånluften och du slipper hitta plats för de tilluftsrör som en värmeväxlare skulle kräva. Jag är lite skeptisk till bergvärme pga investeringskostnaden och risken för höga elpriser.

Använder ni mycket varmvatten? Minsta investeringen är en eldriven varmvattenberedare, den kan serikopplas med en slinga i accumulatortanken som förvärmare om ni använder mycket vatten. Och det är normalt att frånluftsvärmepumpar värmer varmvatten. Det ger billigt och bekvämt varmvatten på sommaren men det är inte relevant om du ändå skall sätta upp solpaneler.

Vore det mitt hus skulle jag sätta ihop systemet runt en accumulatortank och låta den första stora kapitalinvesteringen gå till isolering och vattenburen golv och radiatorvärme och därefter lägga till andra investeringar för bekvämlighet och lägre elräkning. Ca 100 kkr för bergvärme kan vänta.
 
Ok, tack för fint svar!

Visst kan man isolera men behövs det? Man få rätt mycket el för pengarna så på hur många år tjänar man in det?

Golvvärmen i källare är ett problem. Jag vill ju inte värma upp marken under för mycket. Eventuellt så stoppar jag in elgolvvärme i badrummet som vi ska ha i källaren. Då har jag lite extra rum för bättre isolering neråt!?

Kaminen kommer att vara inkopplad på murstocken och den kommer i sin tur värma hela huset. Visst skulle man kunna ha en vattenmantlad sådan men då sticker väl priset iväg rejält, plus mer installation?

Jag har en peng på ca 400K kr som ska räcka till värmesystem, nytt ganska stort badrum i källaren, Isolering i alla rum på mellanplan plus golvärme plus nya fönster på mellanplan, plus nya golv, plus nytt ikea kök normalstort och kamin i vardagsrummet. Vad tror ni. Har jag råd med bergvärme då?

/Sam
 
Samonite skrev:
Ok, tack för fint svar!

Visst kan man isolera men behövs det? Man få rätt mycket el för pengarna så på hur många år tjänar man in det?

Golvvärmen i källare är ett problem. Jag vill ju inte värma upp marken under för mycket. Eventuellt så stoppar jag in elgolvvärme i badrummet som vi ska ha i källaren. Då har jag lite extra rum för bättre isolering neråt!?

Kaminen kommer att vara inkopplad på murstocken och den kommer i sin tur värma hela huset. Visst skulle man kunna ha en vattenmantlad sådan men då sticker väl priset iväg rejält, plus mer installation?

Jag har en peng på ca 400K kr som ska räcka till värmesystem, nytt ganska stort badrum i källaren, Isolering i alla rum på mellanplan plus golvärme plus nya fönster på mellanplan, plus nya golv, plus nytt ikea kök normalstort och kamin i vardagsrummet. Vad tror ni. Har jag råd med bergvärme då?

/Sam
Det går inte att svara på intjäningstidsfrågan utan att uppskatta kostnaderna och göra en kalkyl. Förutom det jag nämnde är isolering bra för komforten och desto dyrare energin blir desto bättre blir investeringen i isolering.

Elgolvvärme som komfortvärme i badrummet i källaren är ett smart förslag.
Du får plats med någon cm extra isolering men framför allt kan du reglera den exakt och helt separat från övrig uppvärmning. Med en (vatten) radiator eller handduksvärmare kan du nöja dig med så mycket golvvärme att golvet blir behagligt att gå på eller om du blir snålare inte så obehagligt att gå på med bara fötter.

Om du skall elda så mycket i kaminen att den värmer hela huset är det mycket effektivare att få ut värmen via golvvärmen än enbart via luften i ett rum och murstocken. Och med en accumulatortank kan du elda effektivare med bättre utbyte av veden, mindre utsläpp och du behöver inte elda lika ofta vilket blir bekvämare. Du får kolla priserna själv, jag är inte kaminsäljare utan bara blivande ingenjör med tentaångest. ;)

Det låter inte som du skulle ha råd med bergvärme om du skall göra en ordentlig helrenovering. Det verkar vettigare att göra i ordning alla ytor, golv, isolering och installera ett bra vattenburet system som använder de givna värmekällorna kamin och elpatron och som är förberett för att i framtiden ta emot värme från frånluftsvärmepump, bergvärmepump(eller kombinerad frånluft och bergvärme) och solpaneler.

Gör helst budgeten så 50 kkr av de 400 kkr inte är intecknade, du hittar nog något de går åt till när du renoverar. Blir du positivt överraskad så köp fler isolerglasfönster, frånluftsvärmepump eller solpaneler.
 
Senare om ca två år så kopplar jag på solvärme på detta.
det luktar vattenburet och säg en 750 ack till att börja med
Se det som hjärtat, sen plussar du på när du vet hur din energiförbrukning kommer att se ut

sen, glöm inte inneklimatet: kontrollerat och renat luftflöde in och ut (80% av livet vistas vi inomhus)

ja helheten (och husskalet) först, redan fått bra förslag
och det är mycket eg att tänka på

och principiellt så är det med mycket hög sannolikhet lönt att lägga sig på isoleringstjocklekar (och -kostnader) där man med dagens energipriser hamnar en bit utanför lönsamhet. Inflation äter investeringen och energipriset stiger mest sannolikt även i reella termer
men eldar man med sol och gratis ved så är det bättre att flytta en del av isolerkostnaden till investeringskostnad för de anläggningarna
och när man ändå rivit så kostar ett lager isol till "så lite"

viktigt att ej låsa in sig i ett hörn i detta läge
 
Hmm...
Tack åter igen för alla svar.
Jag läste i en bok att endast 10-15% av värmen försvinner ut genom väggar på gamla hus. Så att isolera där är nog lite att kasta pengarna i sjön. Men frågan är om golvvärme klarar av att värma ett hus som inte kommer att ha bra isolerade väggar. Taket kommer att bli duktigt isolerat när väl det blir tak i nock och källare isoleras utifrån med Isodrän eller liknande. Man vill ju inte köra golvvärmen för hårt med risk för sprickande trägolv?!

Jag kommer att bo i huset några veckor då vi fixar dränering och avlopp och under den tiden så märker jag väl och kan undersöka hur värmen beteer sig.

Jag har läst en masssa böcker och foldrar om isolering men ingen tar upp ämnet att ta bort gammal isolering och stoppa in ny utan de nämner bara tilläggsisolering utanpå eller inuti. Varför?

/Sam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.