smh
Hej! Jag har ett fritidshus där jag brukar stänga av inkommande vatten med huvudkranen under vintern. Jag har värme på i kök och badrum, och en värmekabel i röret för inkommande vatten. Men jag brukar alltså ändå stänga av vattnet och öppna alla kranar, för säkerhets skull.

Huvudkranen sitter utanför stugan nere i marken (och är ganska krånglig att komma åt - därav frågan...)

Det sitter en ballofix på inkommande vatten inne i stugan, men den brukar jag inte använda alls.

Jag har alltid tänkt att genom att stänga huvudkranen får jag ut vattnet även i rören från huvudkran-stuga. Det skulle då ge en extra försäkring ifall strömmen går/värmekabel pajar. Men nu började jag fundera - är det verkligen så? Det vatten som finns i röret för inkommande vatten töms väl inte bara för att jag öppnar en kran inne i stugan (dvs en bra bit ovanför detta rör)?

Skulle det göra någon skillnad om jag struntade i huvudkranen, och istället stängde inkommande vatten med ballofixen inne i stugan?
 
Det blir en väldigt stor skillnad I hur mycket vatten som kan läka ut vid värsta scenario. Som du gör nu är det som finns i rören som kan läka, om det skulle fortsätta mata på när ballofixen fryser sönder så tar det aldrig slut.
 
smh
Ahh, så klart! Synd, men då fortsätter jag pallra mig ut till huvudkranen. Tack för svar!
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.