Jag har en trappa som är klädd med nålfilt både på plan och sättsteg.
Helst vill jag få att trappan blir helt vitmålad.
Det verkar väldigt besvärligt att få bort nålfilten, kan man inte bygga in den på något sätt och sedan bara måla???????
Tacksam för alla tips!
 
P
Har precis gjort vår trappa ren från matta och färg. Mycket jobb men med lite envishet går det bra.
1: Dra bort mattan. Kan sitta rätt hårt.
2: Skrapa bort limmet och ev. färg med en parkettsickel. Du kan även hyra en lackfräs vilket vi gjorde men den tar bort en del av träet också.
3: Slipa och måla.

Strunta i kemikalier då det bara blir kladdigt och luktar illa (ohälsosamt)
Jag provade även med varmluftspistol men det blev såna ångor av lim&färg så det gick bort.
 
Vi har också nålfiltsmatta i trappan. Den har jag inte vågat ge mig på. Jag är lite arbetsskygg.

Problemet med att bygga in mattan är att den inte är att mattan inte är stum, utan lite elastisk. Därför gör jag bedömningen att mattan måste bort
 
Vi hade iofs plastmatta men likväl limmad och satt fast så det räckte. Spackel, kniv, stämjärn och hårt arbete. Sen köpte jag en rejäl slipmaskin med grovt papper som slet bort resten.
Bygga in gammal matta skulle jag inte göra.
 
Jag rev bort nålfilten i min trappa först. Sedan hittade jag en kalasprodukt för limmet. Casco Limtvätt! Sprutade på lite på stegen, väntade en minut, och sedan var limmet loss (nästan...)! Avlägsnade det upplösta limmet med spackelspade och slipade slutligen med en liten maskin. Gick minst en kvadratkilometer slippapper, men det blev grymt!
Casco Limtvätt var ovärderligt, men det luktade lagom gott...
 
Om du har beslutat att gå med en ny trappa, måste du tänka på layout och design sidan av saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.