Lurar på att tilläggsisolera min betongbunker -54 års modell. Väggarna består av 24 cm lättbetong (eller kallades det gasbetong då?), EJ BLÅBETONG, 1 cm luftspalt och 12 cm tegelsten.

Eftersom jag är seg som en fjällbjörk, envis (dum...) som en åsna och vill tillbringa hela semesterna med detta dårskap så är planen att knacka ner samtliga stennar ,regla upp med 45mm, fylla upp med Isover Uni-skiva, på med 50 mm Fasadskiva P31, spikregel 28mm och därefter ytterpanel.

Är detta rätt/ren dårskap/onödigt?
Grejen är att huset börja se lite trist ut i sina nuvarande kläder. Södersidans fogar börjar trilla ur, en av två entre`er ska sättas igen och så gillar jag trä.

OM detta projekt sätts i sjön ska det isoleras på gavlarna där kallvinden är? Ska det isoleras dikt an mot takfoten eller lämnas några cm för ventilation?
Tacksam för ideer.
 
skulle kalla det ett onödig dårskap :). Du har 24+12 = 36 cm tjock genomgående oorganisk gediget stenvägg som inte ruttnar och behöver ej målas i tid och otid. Yttre tegelväggar behöver fogas om för att hålla sej torra och isolera bättre. Den luftspalten som finns håller din inre lättbetongvägg torrt om nu fogar håller ej tätt vid slagregn men det vore bättre om fogarna var i god skick - en torr vägg har bättre isoleringsvärde.
Ditt hus har mycket smart och hållbar väggkonstruktion som få har råd med idag. Det enda du behöver göra är att renovera fogarna - tidskrävande men nödvändigt och ger mest nytta för pengar.
Vill du verkligen förstöra det hela och bygga dej in i en isover-hybrid som kan tillföra dej mer bekymmer än nytta????? Eller vill du utsätta dej för ett slags mandomsprov? :)

Uppskattar du ett trähus högre än det du har så är det faktiskt klokare att sälja det och köpa ett av trä. Ett trähus kräver faktiskt en seg och envis ägare. Ett gediget stenhus nöjer sej med en smart sådan :).

Tilläggsisoleringshysteri har redan hunnit förstöra många gamla och friska hus. Energibesparing i all era men man måste tänka sej för om det är så klokt alla gånger.
Är dina värmeräkningar verkligen så höga så det motiverar en så drastisk och dyr, och i min mening helt onödig, förändring? Kanske en investering i en billigare uppvärmning blir mindre våldsamt mot husets yttre?
Det är inte omöjligt att mura in en ingång så det ser hyfsat ut. Och det går snabbt att mura 2m2 lättbetongvägg. Eller sätta i ett fönster, en fransk balkong, hitta liknande tegel att fylla i.....
Jag skulle satsa mina pengar och fritid på ett annat projekt om det var mitt hus. För exempel på ett billigare och bekväm uppvärmning så man är inte så kWh fixerat längre :)
gaia
 
Ah, ett svar! Bra jag gillar folk som skjuter från höften.
Vad motsvarar 24 cm lättbetong i "vanlig isolering". Tegelstenen skyddar väl mest mot vind antar jag.
Vad skulle de negativa förloppen kunna bli med ytterliggare 95 mm isolering? Att fasad får målas då och då är jag beredd på men annars? Väggarna invändes är bara putsade kan tilläggas. Fjärrvärme som uppvärmning med tillskott från braskamin. Väldigt svalt på sommaren (till skillnad från mina grannar som svettas rejält, trästomme dock) men lite småkallt på vintern.

Att sedan ett grannhus pimpades förra året från eternit till grymt snygg träfasad gör väl sitt också. :rolleyes:

Blir det av så får jag döpa projektet till "Dåren e lös" :D

/Fler svar/ideer/tankar mottages gärna
 
QUO skrev:
Blir det av så får jag döpa projektet till "Dåren e lös" :D

/Fler svar/ideer/tankar mottages gärna
Tjena.

Min första tanke var/är, hur ligger huspriserna där du bor?

Är de ganska höga så är det väl bara att tuta och köra, om man gillar trä. Personligen skulle jag nog om huspriserna är relativt låga, sälja och köpa en träkåk.

Men varför knacka ner, de kan väl ligga kvar i väggen? Och förlänga takutsprånget när det blir dax för nya tok.d^_^b
 
QUO skrev:
Att sedan ett grannhus pimpades förra året från eternit till grymt snygg träfasad gör väl sitt också. :rolleyes:
:) misstänkte något sådant :).
Fundera på barajag frågan om huspriser och räkna på.

En tegelvägg med spruckna fogar skyddar knappast mot vindarna och ännu mindre mot vatten. Normalt i bra skick skyddar den bra mot vind och vatten.

Vet ej hur ditt hus är byggt men om tegel ligger på den breda sidan så kan det ju vara en bärande mur som fex dina fönster sitter i ? Eller du har kanske bara tunn dekorationstegel typ fasadtegel? .... men den brukar vara mycket tunnare än 12cm.
Kolla allt innan du tar i släggan :)
gaia
 
Huspriserna ligger nu på 1000`, några mil utanför Jkpg, men det är inte aktuellt att byta. Tak,kök,badrum ja snart ALLT är utbytt. Bara fasaden kvar. När jag kollar så är det bara tegelhus men jag tror att det bara är jag som har stenstomme. Gubben som byggde var visst betongarbetare.
Kan ju inte ägna HELA semestern att pimpla öl......

Fönstren klarar sig då de sitter en bit in och är således förankrade i lättbetongen.
Att lägga isolering utanpå teglet känns helt fel och då skulle de inte heller se bra ut. Hålögat så att säga.

Grymt många inlägg du har, gaia! Släkt med ByggareBob eller är du Timell i fårakläder? :D
 
QUO skrev:
Grymt många inlägg du har, gaia! Släkt med ByggareBob eller är du Timell i fårakläder? :D
:) bor också i ett gammalt tegelhus och har hängt här i många år. Frågat, svarat och lärt mej en hel del av andras misstag :). Har dock svårt att tro att antalet inlägg stämmer. Han ha hänt att det fanns fler "gaia" som lades ihop på mitt konto :).

Gubben som byggde ditt hus visste vad han gjorde.Nu gäller det att veta hur man gör om det. Läs på hur man tilläggsisolerar ett stenvägg.... med tanke på att trä och sten rör sej olika vid skiftande fukthalt.
Efter att du gör om det till ett "trähus" får du så klart minskad energiförbrukning vintertid men det kanske jämnar ut sej när du tappar solens tillskott under de soliga vår- och höstdagar? Den totala energivinsten per år blir kanske inte så svindlande högt som du hoppas på. Under sommaren blir det inte så svalt inomhus längre.
Lycka till!
gaia
 
QUO skrev:
Huspriserna ligger nu på 1000`, några mil utanför Jkpg, men det är inte aktuellt att byta. Tak,kök,badrum ja snart ALLT är utbytt. Bara fasaden kvar. När jag kollar så är det bara tegelhus men jag tror att det bara är jag som har stenstomme. Gubben som byggde var visst betongarbetare.
Kan ju inte ägna HELA semestern att pimpla öl......

Fönstren klarar sig då de sitter en bit in och är således förankrade i lättbetongen.
Att lägga isolering utanpå teglet känns helt fel och då skulle de inte heller se bra ut. Hålögat så att säga.

Grymt många inlägg du har, gaia! Släkt med ByggareBob eller är du Timell i fårakläder? :D
Du kan ju spara stenarna och göra en cool potatiskällare som ser ut som cheopspyramiden.d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.