Hej, vi planerar att bygga ett nytt sommarhus i Steninge området (500m från havet i Halland) och funderar över vilket tak det ska bli. Jag gillar båda bandtäckning och sinus korrugerad plåt. Huset blir en-våning 108sqm med sadeltak med 35 graders lutning (~133kvm tak), en metal skorsten, ingen fönster i taket. Eftersom huset ligger nära till kusten förstår jag att vi behöver aluminium, som finns med båda falsad och korrugerad.

Jag gissar att det kostar mindre för att anlita någon att lägga korrugerad plåt istället för att falsa plåt, är det rätt?
Jag har fått några prisförslag till bandtäckning runt 1400-1500kr/kvm, dvs 185-200tkr. Vet någon en ungefär för vad det skulle kostar att lägga korrugerad plåt? En offert hade 120tkr arbete (170timmar om det är 700kr/t eller 150t @ 800kr/t).

Jag antar att bandtäckning blir lite bättre - kanske motstå högre vind och blir tätare och större livslängden. Men med tanke att det blir ett fritidshus är budget en viktig fråga för oss. Finns det någon andra fördelar eller nackdelar mellan bandtäckning och korrugerad?

tack för tipsen,

Rory
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.