Vi önskar odla ett surkörbärsträd men efter att ha läst på ser vi att dessa kan bli rätt stora.
Önskar nu egentligen få lite råd.

Finns det någon sorts surkörkbärsträd som inte blir så stora? Hur stora blir dom på bredden? K an man sköta dom på ett visst sätt så dom inte blir för stora?

Eller är det helt enkelt en dum ide att plantera denna typen av träd på en liten trädgård?

Vi önskar ha en trädgård som är lättskött. Är dessa träd lättskötta eller är det något speciellt man behöver tänka på?

Ja frågorna är som ni ser många och vi är nybörjare på allt som har med trädgård att göra så alla råd tas tacksamt emot.
 
Vi har ett surkörsbärsträd i vår trädgård som fanns på plats redan när vi flyttade in, så jag vet inte vilken sort det är. Vårt träd är ganska stort men det som jag tycker är lite besvärligt är att det skjuter skott lite här och där i trädgården. Plötsligt dyker det upp skott i potatislådan eller inne bland rabarbern. Skotten går att knipsa av men det är svårt att få upp rötterna så de kommer tillbaka. Annars tycker jag att trädet har fin form och småfåglarna gillar det skarpt (kanske mest för att vi har våra fågelmatare hängda i det :D)
/Carro
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Jag har en del som växer vilt och ingen gör nåt men dom ger frukt varje år och ser trevliga ut.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Surkörbärsträd brukar snarare aldrig bli särskilt stora, max 4m, snarare 2-3. Sötkörsbär (biggarå) blir som regel betydligt större.

Eftersom de i regel är rotäkta och sätter rotskott kan man enkelt låta nya stammar komma upp och ersätta den ursprungliga om den blir för stor, ger också bättre produktivitet.

Lettisk låg är en trevlig och god sort som inte blir mer än 1.5 - 2m.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.