Vi har precis flyttat till hus och vad jag har kunnat komma fram till så är häcken vi har en sibirisk ärtbuske. Den är väldigt gles(nedre delen)med enstaka grenar men på vissa ställen har det kommit nya grenar.
Det jag undrar är: kan jag skära ner hela busken nu till ungefär 30cm, kommer den växa upp fint och kommer den vilja "förgrena " sig?
Kan jag ta nya grenar med rötter och plantera emellan för att få den tätare?
Kan jag ta nya grenar och FORTSÄTTA med så häcken blir längre, för just nu slutar den efter halva vägen. Eller måste jag köpa nytt?

Tack på förhand!
Hoppas jag gjort mig förstådd! 😁
 
Ja, man bör kunna kapa ner busken, kanske ännu mer än till 30cm. Om det redan finns småskott från de lägre delarna av stammen så spar dom för att minska chocken. Det finns alltid en lite risk för att busken ändå dör.

Det går fint att ta kvistar och sticka ner i marken. Bäst blir det om det är lite halvskugga på platsen, i gassande sol kan kvistarna torka ihjäl innan de hinner bilda rötter. Du bör också vattna kvistarna rikligt, om det inte är väldigt regnigt.

Annars brukar man kunna köpa tiopack plantor för 250-300kr.
 
Kalle B skrev:
Ja, man bör kunna kapa ner busken, kanske ännu mer än till 30cm. Om det redan finns småskott från de lägre delarna av stammen så spar dom för att minska chocken. Det finns alltid en lite risk för att busken ändå dör.

Det går fint att ta kvistar och sticka ner i marken. Bäst blir det om det är lite halvskugga på platsen, i gassande sol kan kvistarna torka ihjäl innan de hinner bilda rötter. Du bör också vattna kvistarna rikligt, om det inte är väldigt regnigt.

Annars brukar man kunna köpa tiopack plantor för 250-300kr.

Hmm, jag är ju så rädd för att den ska dö. Särskilt som jag inte har jättegröna fingrar än.
På en del ställen finns inte alls nå skott, har dock inte synat häcken ordentligt än, men törs jag kapa den även där? Eller är risken stor att den då dör?
Vad är bästa sätt att få den tät om jag inte kapar? Ska jag plantera nya skott så den tätnar och sen kapa nästa år?

Så jag behöver inte ta rötter, bara en ny kvist och stoppa ner? Tyvärr har vi sol hela eftermiddagen på häcken så isfl får jag vattna flera ggr om dagen?
Vilken jord behövs? Hur djupt ska jag gräva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.