Hej!
Har tänkt att installera solceller och har ett bra men litet tak för detta i SV läge.
Anläggningen blir tyvärr inte så stor som jag hoppats på på grund av begränsad takyta och hade hoppats att kunna installera lite celler på det närliggande garaget men är bekymrad om det är lönt då garaget delar av dagen skuggas av huset.

Om jag beslutar mig för att inkludera garaget hade jag tänkt köra med micro inverter som växelriktare för att undvika att hela anläggningen dras ned av att garaget skuggas partiellt.

Har ni några erfarenheter eller vilka råd skulle ni kunna ge mig inför beslutet?

Får lite olika råd från olika leverantörer så är lite vilse här

Bifogar foto samt enkel skiss på hur det ser ut hos mig. Se markering i gult på foto kring vart jag tänkt placera cellerna (Riktning i syd)

tacksam för svar!
 
  • Vit trävilla med en svensk flagga, luftkonditioneringsenhet på väggen och rund dörrfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av byggprojekt med mått och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trång uppfart mellan vitmålade hus med staket och garage på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panoramavy av en bostadsgata med ett vitt enfamiljshus, garage, bilar och cyklist.
Jheidenberg Jheidenberg skrev:
Hej!
Har tänkt att installera solceller och har ett bra men litet tak för detta i SV läge.
Anläggningen blir tyvärr inte så stor som jag hoppats på på grund av begränsad takyta och hade hoppats att kunna installera lite celler på det närliggande garaget men är bekymrad om det är lönt då garaget delar av dagen skuggas av huset.

Om jag beslutar mig för att inkludera garaget hade jag tänkt köra med micro inverter som växelriktare för att undvika att hela anläggningen dras ned av att garaget skuggas partiellt.

Har ni några erfarenheter eller vilka råd skulle ni kunna ge mig inför beslutet?

Får lite olika råd från olika leverantörer så är lite vilse här

Bifogar foto samt enkel skiss på hur det ser ut hos mig. Se markering i gult på foto kring vart jag tänkt placera cellerna (Riktning i syd)

tacksam för svar!
Precis som du finns tankarna här om att installera solcellspaneler på tak. Det som är viktigt är att kolla hur stor takytan du har, bygglov behövs oftast inte om panelerna följer taklutning eller husfasaden.
Har själv två tak i både SV- läge (hus) samt garagetak i S- läge, samt olika lutningar på respektive tak. Ca 30 grader (ca 30kvm) på garage samt ca 21kvm i 30 graders lutning på huset respektive ca 18kvm i 60 graders lutning på husets tak. Total takyta ca 70 kvm. I och med att lutningen är olika samt att man behöver montera/ansluta i olika strängar och eventuellt skuggiga behövs optimerade. Någon jag tänker att även du behöver tänka på att installera, samt att om du vill ha maximalt installerat tänka bort "skönhetsfaktorn" lite.
Bättre att installera efter ditt effektbehov än utifrån det estetiska tycker i alla fall jag.
Hoppas du fick lite input ändå. Lycka till.
 
  • Gilla
Jheidenberg
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Som jag förstått det på säljaren behöver jag ingen optimerare om jag använder mig av en mikro konverterare? Eller har jag missat något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.