Hejsan.

Vi bor i en villa byggd 1981, i Dalarna. Huset har en Euronon kombipanna som jobbar mot en 1kubik ackumulatortank. Jag monterade en pelletsbrännare på pannan när vi flyttade in i huset, och vi har relativt bekymmersfritt eldat med pellets sedan dess.

Vi har haft en och samma leverantör sedan vi monterade brännaren, vi har då köpt årsförbrukningen av pellets varje vår, storsäck, där vikten varierar något mellan gångerna men ungefär 7ton pellets (väldigt ungefärligt).

Nu kommer vår leverantör sluta med sin tillverkning av pellets. Dom lägger ner helt enkelt. Detta gör att vi kommer få MER än en fördubbling av priset om vi ska köpa av andra leverantörer, vi har betalat ca 2:- per kilo, andra leverantörer har ca 5:- per kilo. Plus att bekvämligheten av transport, kvaliteten osv kommer bli annorlunda.

Detta gör att jag helt har tänkt om hur vi ska göra med uppvärmningen. Vi har ingen egen skog, inte heller har vi utrustning för att göra egen ved. Vi eldade med ved första året vi bodde här, då köpte vi kluven och klar ved, och dels är det nära nog lika dyrt som pelletsen blir, men dessutom blir det ofantligt mycket mer jobb än med pelletsen.

Bergvärme då? Eller ytjordvärme? Inte alls så enkelt, vi bor på vattenskyddsområde som kommunen är extremt restrektiv med att ge tillstånd att göra något på, eftersom att vattnet försöker sjukhuset som är i närheten. Mina grannar har försökt få tillstånd men misslyckats.

Så jag ringde och begärde in några offerter på luft/vatten värmepumpar. Jag har hittills fått in 2 stycken, priset har varierat mellan dom här 2 mellan 199.000:- och 170.000:-. Jag väntar på en 3:e offert.

Jag har bett att få veta ungefärligt (vet att det här är omöjligt för dom att säga, men bara mellan tummen och pekfingret) hur mycket det kommer märkas på elräkningen. Fick bara svaret att det inte kommer märkas så nämnvärt, plus att det "blir mycket mindre jobb" än med pellets, vilket dom har rätt i men det är inte därför vi väljer att byta system..


Mina frågor: Är det någon som har monterat ett sånt här system från ett befintligt som kan säga om det verkligen sved när det gällde elräkningen?
Hur pass mycket oväsen för utedelen? Hustrun är lite orolig att det kommer att låta mycket om den, den kommer placeras så långt från sovrummen det är möjligt, men vi har en uteplats på baksidan som används flitigt på sommaren, därav hennes oro.
Installations manualerna jag har läst skriver att man bör gjuta en platta för utedelen, är det inte möjligt att gräva ur och lägga grus för att sedan lägga plattor istället?

Vi kommer behålla pannan och stödelda med pellets när det är som kallast ute. Den här vintern var det ungefär 3 veckor totalt när det var kallare än -15 grader hela dygn, det känns rimligt att kunna stödelda när det blir så kallt. Installatörerna säger att det kommer gå att köra systemen med lite handpåläggning, om man önskar att stödelda.

Hoppas ni alla har en trevlig helg
 
Jag har under de senaste 15åren kört på pellets fram till för ca 2år sedan då pelletspriset rusade i höjden. Körde då på el istället. I mitten av december sätte jag in luft/vatten från CTC.
Jag sänkte elförbrukning enligt bild och om jag förstått det rätt är den väl mest effektiv under delen av året när det inte är så kallt. Min stängde av helt och gick enbart på el då det sjönk under -22grader.
Du kommer garanterat höja elen då du enbart kört på pellets tidigare.
Jag ställde utedelen på markskruv ca 250mm ovan mark med en lite plattform av tryckat.
Utedelen kan jag höra in då den står precis utanför köksfönster men inget jag störs av.
Saknar jag pellets? Riktigt kalla dagar då pellets värmde hela murstocken i huset annars inget alls😊 ett rent och snyggt pannrum uppskattas också 👍
Inget jag ångrar.
 
  • Diagram visar minskad elförbrukning i mars, februari och januari jämfört med året innan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henrik 75 skrev:
Jag har under de senaste 15åren kört på pellets fram till för ca 2år sedan då pelletspriset rusade i höjden. Körde då på el istället. I mitten av december sätte jag in luft/vatten från CTC.
Jag sänkte elförbrukning enligt bild och om jag förstått det rätt är den väl mest effektiv under delen av året när det inte är så kallt. Min stängde av helt och gick enbart på el då det sjönk under -22grader.
Du kommer garanterat höja elen då du enbart kört på pellets tidigare.
Jag ställde utedelen på markskruv ca 250mm ovan mark med en lite plattform av tryckat.
Utedelen kan jag höra in då den står precis utanför köksfönster men inget jag störs av.
Saknar jag pellets? Riktigt kalla dagar då pellets värmde hela murstocken i huset annars inget alls😊 ett rent och snyggt pannrum uppskattas också 👍
Inget jag ångrar.
Tack för ditt svar! Väldigt intressant!

Jag tänker som sagt behålla min anläggning och kommer köra på pellets eller ved dom dagar det kommer bli kallt ute, förhoppningsvis sparar det in på elen en del.

Får man fråga vad din installation kostade totalt? Ctc har jag inte fått som alternativ ännu av dom offerter jag tagit in.

Räckte det att ställa den på markskruv alltså? Jag tänkte gräva ur en plätt, lägga en markduk och lägga upp med grus sedan, det kanske vore något att sänka ned markskruv och låta den stå ovanför en bit, fint att kunna se under.

Jag har 2 alternativ vart utedelen ska stå, antingen så blir det under ett vardagsrumsfönster, eller på kortsidan av vardagsrummet där det inte är fönster. Givetvis borde det bästa vara att ställa den där det inte är fönster, men den skulle stå bättre under fönstret då den hamnar i bättre läge om man ser till hur utsidan blir. Hamnar utanför pannrummet vilket läge vi än väljer, handlar om ungefär 1.5 meter mellan dom 2 platserna som finns
 
Jag hade också tänkt att göra en liten platta som den kunde stå på men då det var i slutet av november och temperaturen började sjunka en del så började jag fundera på andra alternativ.
Markskruv har jag använt till något förråd mm. så jag tänkte varför inte. Snabbt och smidigt.
Jag skulle tro att installationen hamnade på ca 150 då jag har lite svårt att säga exakt för samtidigt sätte jag upp någon fläktkonvektor, ny belysning och nya uttag i garaget och då hamnade allt på ca 200 men då är det ju inte bara installation av värmepump.
Jag har ca 4m från utedel till innedelen.
 
H Henrik 75 skrev:
Jag hade också tänkt att göra en liten platta som den kunde stå på men då det var i slutet av november och temperaturen började sjunka en del så började jag fundera på andra alternativ.
Markskruv har jag använt till något förråd mm. så jag tänkte varför inte. Snabbt och smidigt.
Jag skulle tro att installationen hamnade på ca 150 då jag har lite svårt att säga exakt för samtidigt sätte jag upp någon fläktkonvektor, ny belysning och nya uttag i garaget och då hamnade allt på ca 200 men då är det ju inte bara installation av värmepump.
Jag har ca 4m från utedel till innedelen.
Jag förstår, väldigt smart ide måste jag säga!

Tycker mina offerter har varit rätt dyra hittills, men vad vet jag, det kanske är så det är i det här läget. Ska bli skönt att blåsa ur pannrummet och få göra lite rent och fint där inne!
 
7 ton pellets ger ca 34300 kWh värme men med en äldre panna så är verkningsgraden nog bara ca 75% så det blir runt 26000 kWh värme inne i huset som ska ersättas. För detta kommer en luftvattenvärmepump att behöva drygt 8100 kWh el per år. En väldigt viktig fråga innan man byter till värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs från pannan när det är som allra kallast på året för att man ska kunna hålla 20-21 grader inne? Värmepumpar klarar inte lika höga temperaturer som en pelletspanna. Bor man en bit norrut är det viktigt att satsa på luftvattenvärmepumpar av högsta kvalitet som då ofta klarar att arbeta även vid -25 °C även om effekt och verkningsgrad alltid sjunker med utetemperaturen. Det är viktigt att tänka på hur avloppet för kondensvattnet ska göras när man bygger/gjuter fundamentet.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
7 ton pellets ger ca 34300 kWh värme men med en äldre panna så är verkningsgraden nog bara ca 75% så det blir runt 26000 kWh värme inne i huset som ska ersättas. För detta kommer en luftvattenvärmepump att behöva drygt 8100 kWh el per år. En väldigt viktig fråga innan man byter till värmepump är vilken framledningstemperatur som behövs från pannan när det är som allra kallast på året för att man ska kunna hålla 20-21 grader inne? Värmepumpar klarar inte lika höga temperaturer som en pelletspanna. Bor man en bit norrut är det viktigt att satsa på luftvattenvärmepumpar av högsta kvalitet som då ofta klarar att arbeta även vid -25 °C även om effekt och verkningsgrad alltid sjunker med utetemperaturen. Det är viktigt att tänka på hur avloppet för kondensvattnet ska göras när man bygger/gjuter fundamentet.
Framledningstemperaturen blir lägre ja, har diskuterat det med rörfirmorna. Pumparna jag har tagit offerter på är av välkända märken, som har sålts i massvis med år. Gällande avlopp och kondensvatten så kommer det att dras in till en brunn, inklusive värmeslinga så det kommer inte vara ett problem som jag ser det.
 
I värsta kan man behöva byta ut radiatorer. Stora radiatorer flyttas till platser där det suttit mindre radiatorer och så köper man några nya riktigt stora dito. Låter bra med kondensvattnet. Borra ordentligt i produktspecarna för det kan skilja väldigt mycket mellan fabrikat och modeller vad de klarar när det blir rejält kallt ute. T.ex. NIBE och Daikin ligger på topp om man väljer rätt modeller.
 
J Josth skrev:
I värsta kan man behöva byta ut radiatorer. Stora radiatorer flyttas till platser där det suttit mindre radiatorer och så köper man några nya riktigt stora dito. Låter bra med kondensvattnet. Borra ordentligt i produktspecarna för det kan skilja väldigt mycket mellan fabrikat och modeller vad de klarar när det blir rejält kallt ute. T.ex. NIBE och Daikin ligger på topp om man väljer rätt modeller.
Nibe är det de lutar åt som det ser ut nu.

Men gällande någon av mina grundfrågan, har du några åsikter om det?
 
En utedel låter som mest på vintern när den måste producera mycket värme och avfrostar med regelbundna intervall. Då kan kompressorn köra på max varvtal och det låter en del. På sommar en är det mest "smykörning".

Att gräva ur marken ordentligt och lägga ett tjockt lager stenkross, packa och sedan plattor ovanpå går nästan lika bra som att gjuta ett betongfundament. Man kan möjligen behöva göra någon liten justering/mellanlägg efter några år.
 
J Josth skrev:
En utedel låter som mest på vintern när den måste producera mycket värme och avfrostar med regelbundna intervall. Då kan kompressorn köra på max varvtal och det låter en del. På sommar en är det mest "smykörning".

Att gräva ur marken ordentligt och lägga ett tjockt lager stenkross, packa och sedan plattor ovanpå går nästan lika bra som att gjuta ett betongfundament. Man kan möjligen behöva göra någon liten justering/mellanlägg efter några år.
Jag förstår, jag personligen tror varken det gör till eller från att ställa den under fönstret, den andra platsen är bara runt hörnet så det handlar om 1-2 meter ungefär och jag tror knappast att det gör någon större skillnad där..

Är det slangar eller rör som går till en utedel? Att göra en justering är inga problem så länge man kan lyfta aggregatet ett par centimeter så man kommer åt.

Att gräva ur, grusa, OCH sätta markskruv är inte heller något problem egentligen. Det är nästan bara sten i backen här. Å andra sidan kan man väl gräva och sätta plintar oxå för den delen?
 
F Flukie skrev:
Är det slangar eller rör som går till en utedel?
Till min var det rör genom vägg och sedan slang på 60-70cm upp till utedelen.
 
Att sätta plintar är väldigt ovanligt men bor man där det kan bli stora snödjup så är det ju absolut bra att utedelen kommer upp en del på många modeller. Man måste då tänka på att bygga rejält stabilt med tillräckliga dimensioner då utedelen kan väga uppåt 200 kg och måste stå stadigt.
 
J Josth skrev:
Att sätta plintar är väldigt ovanligt men bor man där det kan bli stora snödjup så är det ju absolut bra att utedelen kommer upp en del på många modeller. Man måste då tänka på att bygga rejält stabilt med tillräckliga dimensioner då utedelen kan väga uppåt 200 kg och måste stå stadigt.
Ja här kan det bli mycket snö stundvis. Men å andra sidan, om man tänker på hur mycket arbete jag lagt på pellets varje vecka i 10 år så är jag inte främmande för att gå ut och skotta runt utedelen när så krävs, det blir vid den väggen där sotaren går upp på taket, så skottat hade det blivit ändå
 
Låg ljudnivå var önskemålet. Som jag förstått så toppmärket Mitsubishi Electric en del störande ljud för sig.
Är inte Nibes pumpar med köldmedia till utedelen byggda av Mitsubishi. Hur är det med CTC:s pumpar med Köldmedia till utedelen, vilken tillverkare är de baserade på.
De klassiska svenska luftvattenpumparna från Nibe och CTC har vatten till utedelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.