Hej!

Vår sommarstuga är ett gammalt boningshus från ca 1860, beläget 30 meter från havet på Åland. Jag är nu orolig för golvet/grunden. Förr i tiden eldades det ju året om i huset, som har en kakelugn i varje rum på bottenvåningen, samt vedeldad spis i köket. Dessa har inte använts på många år och vi har ännu inte trycktestat skorstensstocken samt att en av 2 skorstenar tagits bort då plåttak lades på huset. Oavsett om det visar sig gå bra att elda i kaminerna kopplade till den kvarvarande skorstensstocken eller inte så kommer huset stå ouppvärmt på vintern.

På mitten/senare delen av 1900-talet har plastsmatta lagts i 2 av 3 rum i huvuddelen av byggnaden samt i en nyare utbyggnad, och vi märker på sommaren att det sovrum som inte har plastmatta blir väldigt fuktigt. Sängkläder och andra textilier känns fuktiga. Frågan är om kombinationen plastmattor och att inte elda är en tickande bomb för fuktproblem i grunden?

Vi har inte ännu brutit upp golvet men planen är att under nästa sommar försöka mäta den relativa fuktigheten i luften under golvet men fram tills dess försöker jag samla så mycket information som möjligt.

Har ni tips på hur ni gjort med golv/grund i så här gamla hus som enbart används på sommarhalvåret? eller tips på läsning? Jag räknar med att få riva upp golven och göra om på något sätt, åtminstone ska plastmattorna ut. Idéer som jag överväger är vattenburen golvvärme från vattenmantlad vedkamin. Frågan är om man ska lägga fuktspärrande plastmatta på marken under golvet samt hur mycket man vågar isolera? tacksam för tips och idéer!

MVH
/Olle
 
Lightsource skrev:
Hej!

Vår sommarstuga är ett gammalt boningshus från ca 1860, beläget 30 meter från havet på Åland. Jag är nu orolig för golvet/grunden. Förr i tiden eldades det ju året om i huset, som har en kakelugn i varje rum på bottenvåningen, samt vedeldad spis i köket. Dessa har inte använts på många år och vi har ännu inte trycktestat skorstensstocken samt att en av 2 skorstenar tagits bort då plåttak lades på huset. Oavsett om det visar sig gå bra att elda i kaminerna kopplade till den kvarvarande skorstensstocken eller inte så kommer huset stå ouppvärmt på vintern.

På mitten/senare delen av 1900-talet har plastsmatta lagts i 2 av 3 rum i huvuddelen av byggnaden samt i en nyare utbyggnad, och vi märker på sommaren att det sovrum som inte har plastmatta blir väldigt fuktigt. Sängkläder och andra textilier känns fuktiga. Frågan är om kombinationen plastmattor och att inte elda är en tickande bomb för fuktproblem i grunden?

Vi har inte ännu brutit upp golvet men planen är att under nästa sommar försöka mäta den relativa fuktigheten i luften under golvet men fram tills dess försöker jag samla så mycket information som möjligt.

Har ni tips på hur ni gjort med golv/grund i så här gamla hus som enbart används på sommarhalvåret? eller tips på läsning? Jag räknar med att få riva upp golven och göra om på något sätt, åtminstone ska plastmattorna ut. Idéer som jag överväger är vattenburen golvvärme från vattenmantlad vedkamin. Frågan är om man ska lägga fuktspärrande plastmatta på marken under golvet samt hur mycket man vågar isolera? tacksam för tips och idéer!

MVH
/Olle
Jag skulle absolut inte draigt in vattenburen värme - i så fall måste du ha uppvärmning på året om och skulle strömmen fallera när du inte är där så riskerar du frysskador :/

Att se till att dränera ordentligt och kolla av krypgrunden/ev fixa en avfuktare där eller iaf plast med rätt avrinning torde göra en del mot fukten iallfall ?

/K
 
tack för svar! Golvvärmen går att vinterkonservera med glykolblandning (om man inte kan tömma helt säkert) så det är jag inte så orolig för, det är mer frågan hur man ska tänka med golvet/grunden ur fuktsynpunkt, då vi redan verkar få in rätt mycket fukt i huset.
 
Var noga med val av isolering. Det är extra viktigt att ert hus kan andas, och det finns isoleringsmaterial som byggnasantikvarierna rekommenderar. Tyvärr har jag glömt vad det heter, men jag har för mig att det är någon form av papper faktiskt, och som man sprutar in i trossbotten (vilket oxå gör det smidigt att lägga).
 
Pling, där föll polletten ner! Cellulosaisolering heter det...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för tipset! Det ska bli mycket intressant å se vad som finns under golvet. Förväntar mig en blandning av det mesta... :S frågan är hur trägolvet klarat sig under plastmattorna i de rummen där det legat i många år... Det är åtminstone ingen lukt i dagsläget som skvallrar om något större mögelangrepp, men jag vill försöka vara proaktiv samtidigt som fukten i sovrummet utan plastmatta inte är så trevlig.
 
Det låter klokt! Lycka till!
 
Men vad har huset för grund? Är du säker på att du har en trossbotten, ser inte att du skrivit att det är torpargrund? Vet inte om tex mullbänk är vanligt på Åland, men då kan det bli svårt med golvvärme.
 
Vet inte än hur detr ser ut under, ser bara stenmuren utifrån. Antar att det är torpargrund. Mullbänk har jag aldrig hört talas om, ser man det utifrån på något sätt?

(förtydligande, menar att muren runt grunden är helt solid, finns ingen hålighet där man kan se in under golvet).
 
Redigerat:
Så har vi det. Muren runt grunden är solid, därför föreslog besiktningsmannen att vi skulle ta upp ventilationshål till den torpargrund han antog fanns där bakom. Men efter att vi nu har tagit upp två golv i varsin ände av huset kan vi konstatera att bjälkarna ligger rakt i en jordgrund. Mullbänk kan dock se olika ut, detta är en variant.

Men plastmattorna måste bort i vilket fall. Det ska inte vara några täta lager i ett sånt hus.
 
Ok, tack för svar! Vad har ni för planer för ert golv/grund? låter ni det vara som det är eller kommer ni göra om det? hur i så fall?
 
Kanske ta ut golven och gjuta "platta på mark" inuti huset med golvärme.
Har själv denna lösning sedan ett antal år och är helnöjd ☺

https://mobil.byggahus.se/forum/byggnadsvard/125450-byta-trossbotten-hjalp.html
 
Redigerat:
Nej alltså vi ser inte grunden som ett problem, det är ju också en fungerande typ av grund precis som torpargrund. Men vi eldar året runt här, så grunden håller sig torr.

Men att göra som du pratar om att lägga in golvvärme hade jag varit försiktigt med, just om huset ligger rakt på marken. Som jag har förstått det bör det finnas isolering under plattan som slingorna ligger i. I annat fall kan man gå problem med fukt.

Tillägg: men är du bara nojig för fukten undrar golvet så hade jag börjat med att ta bort allt vad plast- och heltäckningsmattor heter. Sen lirkat upp ett par golvplank och kolla vad som finns under.
 
Redigerat:
Självklart så måste man isolera ordentligt under golvvärmeslang typ 20 till 30 cm cellplast
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.