Hej!

Som ni förstår så behöver den här toaletten få sig ett ansiktslyft :D

Toalett med stor avstånd från väggen, handfat, spegel och synliga rör i ett badrum behövande renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr så står toaletten över 20 cm från väggen vilket är för långt från bakre väggen.

Tyvärr så går inte avloppet att flytta bakåt då källarens väggar är tjockare än väggarna på toaletten, därför så har jag funderat på andra lösningar.

Jag tittat på en inbyggnads WC istället och koppla på mig på en stående stamm som kommer från ovanvåningen.
Det skulle dock innebära att jag dels måste gå ut med avloppet ur fixturen i vinkel till höger men det verkar inte vara några problem.

Det andra som tyvärr måste göras då är en 87 graders böj liggande vilket jag har fått för mig är något som man absolut inte ska göra?
Jag har ritat upp det enligt röd linje som jag tänker, går det att göra så här eller finns det någon annan lösning som jag inte sett ännu?

3D-skiss av ett badrumsplan med markerad röd ledning för föreslagen avloppsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Karrock
Förstår jag dig rätt såhär? Du har betongväggr och bjälklag enligt svart och avlopp enligt blått? Vad tror du om att bila ur lite, lägga två 30° eller två 45° böjar för att knixa bak (röd)?
Enkel skiss som visar betongväggar och bjälklag i svart, avloppsrör i blått och förslag på böjning med röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qaniel
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Förstår jag dig rätt såhär? Du har betongväggr och bjälklag enligt svart och avlopp enligt blått? Vad tror du om att bila ur lite, lägga två 30° eller två 45° böjar för att knixa bak (röd)?
[bild]
Jag är gillar hur du tänker!

Förmodligen så kan jag faktiskt gå med 30° redan från källaren
Bjälklaget är i trä med kutterspån så borde inte vara omöjligt att "luta" befintlig böj och sen koppla på sig med en 30°

Svart avloppsrör med böjar monterat under tak med kutterspånbjälklag och stödbyglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack så hemskt mycket!
 
Karrock
Det där verkar görbart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.