Vi har ett hus byggt 1966 i gult tegel med dekorationspartier av mörkbetsat trä. (se bild)
Vissa fönster håller på att ge upp (gasfyllda som tappat sin gas och som uppvisar kondens, samt vissa fönsterdörrar som är allt mer svårstängda). Fönsterpartierna är i samma mörkbetsade kulör som fasaden och är av trä.
Först tänkte jag byta ut mot aluminium, eftersom jag ville ha underhållsfritt, men lutar allt mera mot att behålla mörkt trä för att stanna så nära orginalet som möjligt.
Jag är inne på treglas med metallskikt.
PVC tycker jag verkar skumt och ser lite billigt ut.
Vi har stora fönsterpartier med en hel del specialstorlekar (sammalagt 42 fönster + dörrar ska bytas).
Jag tänkter inte göra jobbet själv utan vill ha allt monterat.
Bor i Stockholmstrakten.
Vilken tillverkare ska jag välja och vilken montör?
 
  • untitled4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint hus.
Vill du behålla utseendet, kan du försöka få aluminium som är eloxerat i en brun färg.

Det går att göra med aluminium. Blir underhållsfritt! Men jag vet inget om ev leverantörer.
 
En sak att tänka på till. Nya träfönster har nog kortare livslängd än att renovera befintliga.
 
Nja, fönstren är från 1960-talet, är generellt kvaliten bra på 1960-talsfönster.
Om jag renoverar fönstren får jag väl inte treglas, eller går det att sätta in treglas i tvåglasramar? Dessa ramar jag har är öppningsbara på mitten.
 
O skrev:
En sak att tänka på till. Nya träfönster har nog kortare livslängd än att renovera befintliga.
Har du sett virket i nya kvalitetsfönster? Det är inga dåliga grejer an jag lova.
Om jag hade bytt så hade jag tagit aluklädda fönster där insidan är vit och aluklädseln i svart eller mörkgrå kulör.
 
Nu har jag fått en offert från Mockfjärds, det blev väldigt dyrt. Det har dessutom skrivits en del om folk som var missnöjda med dem så man blir ju litet orolig.
Talade även med energimyndigheten som rekommenderar ordentlig drevning (inte skum som Mockfjärds vill använda, även om de kan göra isoleringen med mineralull). Mockfjärds ville dessutom leverera en variant med u-värde på 1,2, vilket killen på energimyndigheten inte tyckte var särskilt vasst i dagens läge; man ska nog ha under 1,0.
Har bestämt mig för att ta in andra offerter.
Någon som känner till någon rekommendabel monteringsfirma i Stockholstrakten?
 
S
hur skulle gamla fönster hålla längre än nya?
speciellt om fönstret blivit så torrt att börjar separera i fibrerna
 
Var i fjollträsk bor du? Jag ska själv låta en lokal snickare i västerort sätta in fönster från outline om en månad. Om du inte bokat något innan dess så kan jag skicka en privat bedömning av monteringen när den är klar
 
Norrort. Tacksam för all hjälp man kan få med tips på montering.
 
Jag tog in offerter från Wisy och Norlux och de senare var 20% billigare. Vi ville ha en fullservicelösning.
Fönstren är bra men organisationen var sådär. Tänker skriva en längre utvärdering när jag får tid.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Jag tog in offerter från Wisy och Norlux och de senare var 20% billigare. Vi ville ha en fullservicelösning.
Fönstren är bra men organisationen var sådär. Tänker skriva en längre utvärdering när jag får tid.
Men arbetskostnaden innan ROT var högre?
 
Bra tips med ww.wbilliga-fonster.net. Själv testade jag
www.fonsterproffs.se och fick en del bra svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.