Hej!

Vad har ni för erfarenheter när det gäller fixturer för vägghängda toaletter? Vi behöver en fixtur som sätts utanpå färdigkaklad vägg, ca 1m hög.

Vi har fått Langenfeld-fixtur + Gustavsberg-skål inkluderat i offert, men jag undrar hur pass stora/bra dessa är? Finns reservdelar om 10 år, är mekaniken bra nog?

Är det någon som har någon klokskap att dela med sig av när det gäller detta med fixturer. Geberit, Ido/Ifö, Langenfeld, Gustavsberg Triomont...

Mvh
Peter
 
Kolla reservdelskatalogen för leverantörerna. Finns det reservdelar till 10-15 år gamla produkter, är sannolikheten god att du ska hitta reservdelar när du behöver dem.

Äntligen har jag kommit på något som man kan göra i Comfort-butiken. Men var försiktig, de är absolut inte prsivärda. Köp allt där på öppet köp, så du kan lämna tillbaka det när du hittar något billigare.
Fördelen med Comfort är att de har det mesta.

Men det viktiga är att fixturen måste fästas i väggen med skruvar på tre nivåer. En hägst upp, en längst ner och en ungefär vid sitsen. Dessa mått har jag aldrig lyckats få tag på. Jag rekommenderar att du kortlar hela väggen bakom fixturen massiv upp till fixturens höjd+20 cm.

Själv har både jag och min far (som inte lyssnade på ovanstående råd) fått kortla på utsidan av skivan inuti fixturlådan för mittenskruvarna.
 
Jag har monterat fixturer från IFÖ här i huset och dom är jag nöjd med. Ifö lär inte strula med resevdelar heller så det känns som ett säkert val. Finns att köpa hos nätbutikerna till ett rimligt pris.

Som magnu påpekar så är det ju dock så att det inte spelar någon roll hur stadig fixturen är om du inte har något att fästa den i. Bara skivmaterial duger ju inte så det måste ju finnas kortlingar eller reglar att fästa i. Jag monterade stående reglar bakom fixturen och använde sedan T-järn eller vad dom nu heter. Detta blir förstås (onödigt) stadigt.

PICT3442.jpg

PICT3448.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
theG
  • Laddar…
att lägga pengar på en inbyggnads mugg när rummet i sig redan är färdigt???
vad är det för vits , man får en stor ful låda ju !! meningen är ju att den skall vara just inbyggd i väggen,
skulle hellre lägga pengarna på någon snygg design stol om jag vore du
 
drakhenke skrev:
att lägga pengar på en inbyggnads mugg när rummet i sig redan är färdigt???
vad är det för vits , man får en stor ful låda ju !! meningen är ju att den skall vara just inbyggd i väggen,
skulle hellre lägga pengarna på någon snygg design stol om jag vore du
Vitsen är att:

1. Det går inte alltid att montera muggen i befintlig vägg
2. Man vill inte ha muggen på golvet
3. Det är det vattensäkraste sättet att montera (dvs, innanför färdig tätgucka).
 
MathiasS skrev:
Vitsen är att:

1. Det går inte alltid att montera muggen i befintlig vägg
2. Man vill inte ha muggen på golvet
3. Det är det vattensäkraste sättet att montera (dvs, innanför färdig tätgucka).
enligt mig

1 snyggare att bygga på HELA väggen ( åtminstone upp till tak)
2 ingen kommentar
3 går att göra tätskikt även när fixturen är i väggen
 
Henke, du generaliserar för mycket (vilket säkert är det vanligaste problemet i diskussionerna här).

1. Din fru gillar hyllan som blir ovanpå lådan, så den är svår att förhandla bort. Däremot brukar det se trevligt ut att bygga bredare, längs med hela väggen. Det är ju dock inte alltid man har plats för det.
2. Ok
3. Det beror på hur väggen ser ut. I ett nytt hus, ja lätt. I ett gammalt hus, inte alltid lätt eller möjligt att placera fixturen i väggen pga väggens konstruktion. Det kan också vara så att väggen är så tunn att vatteninstallationen hamnar för långt ut (frysrisk).
 
MathiasS skrev:
Henke, du generaliserar för mycket (vilket säkert är det vanligaste problemet i diskussionerna här).

1. Din fru gillar hyllan som blir ovanpå lådan, så den är svår att förhandla bort. Däremot brukar det se trevligt ut att bygga bredare, längs med hela väggen. Det är ju dock inte alltid man har plats för det.
2. Ok
3. Det beror på hur väggen ser ut. I ett nytt hus, ja lätt. I ett gammalt hus, inte alltid lätt eller möjligt att placera fixturen i väggen pga väggens konstruktion. Det kan också vara så att väggen är så tunn att vatteninstallationen hamnar för långt ut (frysrisk).
jag är i yrket såattsäga , så jag vet hur man löser det hela

hur som helst, angående fixturer så kan jag bara säga att välj en med en bra bruksanvisning, monterade en hafa i förra veckan och den bruksanvisningen var dålig, exempelvis fanns inget mått angivet för hur långt ifrån färdigt golv som centrum på avloppet skulle vara, ( nu visste jag det iaf ) men för den som inte vet kan det ju bli tokigt när man antingen sitter och dinglar med fötterna eller har knäna i maghöjd:rolleyes:
 
cem77 skrev:
Punkt 2 kan du ju lösa med en vägghängd toalett med cisternen ovanpå. Ser ut som en helt vanlig fast skruvas upp på väggen med 2 bultar ;)
[länk]
Ja om man får plats med avloppet i väggen, och vill ha avloppet i den.
 
drakhenke skrev:
jag är i yrket såattsäga , så jag vet hur man löser det hela
Henke, du får vara i vilket yrke du vill - så att säga. Det går inte att montera cisterner/fixturer i ytterväggar som är tunnare än cisterner/fixturen självt.

Vi kan avsluta diskussionen kring detta här, detta leder ingenting till. Vill du fortsätta så gör det via pm.
 
  • Gilla
Tankbil33
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Henke, du får vara i vilket yrke du vill - så att säga. Det går inte att montera cisterner/fixturer i ytterväggar som är tunnare än cisterner/fixturen självt.

Vi kan avsluta diskussionen kring detta här, detta leder ingenting till. Vill du fortsätta så gör det via pm.
för din info så går det att sala på väggen, som jag skrev tidigare så är jag lite allergisk mot just själva LÅDAN, inget annat

nog om detta
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag har monterat fixturer från IFÖ här i huset och dom är jag nöjd med. Ifö lär inte strula med resevdelar heller så det känns som ett säkert val. Finns att köpa hos nätbutikerna till ett rimligt pris.

Som magnu påpekar så är det ju dock så att det inte spelar någon roll hur stadig fixturen är om du inte har något att fästa den i. Bara skivmaterial duger ju inte så det måste ju finnas kortlingar eller reglar att fästa i. Jag monterade stående reglar bakom fixturen och använde sedan T-järn eller vad dom nu heter. Detta blir förstås (onödigt) stadigt.

[bild]

[bild]
Snyggt! Jag har spikad spontad panel att fästa fixturen i, vet inte riktigt
om det är några vågräta reglar just bakom där det ska skruvas i väggen, men horisontella finns.

Vad är det för bredd på din fixtur? Det är ingen risk att toan hamnar för nära väggen? Tvekar fortfarande inför detta med Langenfeld,
mest m a p ev. behov av reservdelar. Är dessvärre inte helt övertygad
om IFÖs kvalitet, i a f inte deras vanliga stolar med 2/4-spolning som
jag sett rappla en del :) Men dina IFÖ fungerar bra förmodar jag, eller?

Edit: Jag har nu fått veta att Langefeld-paketen består av fixtur från
tyska Sanit + Gustavsbergsskål och att de påstår att de har
få reklamationer på dessa produkter.
 
Redigerat:
Utvändigt mått på lådan är 73cm ungefär. Fixturen passar väl mellan reglar på cc60 gissar jag, vet inte faktiskt och hinner inte mäta nu. Toan sitter dock inte centrerad, det är 40cm mellan vägg och centrum toaskål. Det räcker gott och väl även för fullsize personer.

Jag har två muggar av denna modell och dom har funkat helt utan problem i cirka 6 år nu. Jag tror iofs att både fixtur och spolmekanism ser lite annorlunda ut idag, bättre eller sämre vet jag inte.
 
Sakta går det framåt, det slog mig i morse när jag vaknade att en av våra vägghängda toaletter (det blir Langenfeld) är tänkt att sitta vägg-i-vägg med badrummets duschhörna. Dvs gästtoalett och badrum delar del av vägg och därmed också reglar. Väggen ser just nu ut så här från gästtoalett till badrum:

[TOA: kakel-gips-spontad panel]-reglar-[BADRUM: spontad panel-våtrumsskiva-tätskikt-kakel]

Då börjar jag fundera på om det blir någon slags "mikrobelastning" i väggen så att det påverkar duschhörnan på motsatt sida... Svårt att svara på förstås, men är det någon som vet vilken dragkraft fixturens väggskruvar utsätts för? Alternativet är kanske att försöka fästa i sidorväggar istället/också, då toaletten är så pass smal för detta. Eller att ställa dit en vanlig toalett och vara nöjd med det...

CbZbD.toa-badrum-vagg.png
CbT6P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.