Hejsan. Fick häromveckan en L/V-pump installerad till våran gamla kombipanna och jag tänkte såklart stödelda med ved. Hade idag hit sotaren som gav klartecken och lite småtips som jag dock funderar över...

Han och även installatören av värmepumpen sa att jag skulle låta både spjället och luckan (där jag rensar ut sotet) vara helt öppna när jag eldar. Men då blir det ju ett jäkla drag genom pannan och veden brinner upp på nolltid, verkar lite konstigt tycker jag. Borde jag inte släppa igen antingen luckan eller spjället lite granna för att strypa syretillförseln och få en långsamma eldning av veden?

fråga nummer 2 är hur mycket ved kan jag kasta i? Är det bara att fylla upp pannan på en gång eller blir det för varmt då?

Eldar såklart försiktigt nu i början med små mängder, har även nu testat att släppa igen luckan lite för att se om veden håller längre samt vad tempen bli. När jag tidigare idag hade i som mest ved på en gång var tempen upp i 65grader, jämför med de 40 som VP ger, dock brann ju veden upp jäkligt fort.

Hoppas ni kan styra in mig i rätt riktning.

Mvh Andreas
 
H
Min erfarenhet av eldning i gamla kombipannor är att den mesta värmen går ut i skorstenen. De är ju aldrig avsedda för vedeldning utanför koks som nu är förbjudet av miljöskäl. Vilken pannmodell är det?
Skorstenen ska väl inte utsättas för högre temperatur än 300 grader och även med ett par tre veträn i en kombipanna är man lätt uppe i 350.
Att sotluckan i skorstenen skulle vara öppen vid eldning verkar inte riktigt. Spjället däremot ska väl vara rätt öppet så länge det brinner med öppen låga. I askluckan på pannan där du rensar ut askan finns också ett spjäll som reglerar tilluften.
Som du säger bör du nog strypa lufttillförseln från askluckan för att inte veden ska brinna slut på nolltid.
Rökgastemperaturen kan du kontrollera med en termometer av typ Clas Ohlsson 34-641
 
Okej. Det är en JAMO ifrån -81. I skorstenen är det numera ett rör nedstoppat istället.

Jag menar inte att de sagt att sotluckan till skorstenen skulle vara öppen utan sotluckan till pannan. Nu har jag låtit spjället på sotluckan till pannan varit halvöppen och veden verkar hålla rätt rejält mycket längre. Dock så stoppar jag bara i några pinnar så det håller ändå inte mycket mer en kanske 2 timmar.

Så jag skall alltså låta bli att fylla pannan då, då känns ju nästan hela idén med att elda meningslöst... Jag hade hoppats att jag skulle kunna fylla pannan på kvällen så veden står för uppvärmningen under de kalla nätterna.

Jag håller med om att det känns som att nästan all värme går ut genom skorstenen :(

Finns det fler som har lite åsikter kanske?

Mvh Andreas
 
Hittade lite intressant information nu när jag googla. Iofs ett utskick i "Ronnebys kommun" så om lagarna stämmer vet jag ej, dock bör ju det finnas en tanke bakom allt.

Här står det att man INTE skall "pyrelda", alltså strypa lufttillförseln som jag beskrivit att jag provat ovan pga "ofullständig förbränning av rökgaserna".

Sedan står det även att det är förbjudet (i Ronnebys kommun?) att regelbundet elda i äldre panna (20 år) som saknar ackumulatortank vid annat tillfälle än akut, dvs i mitt fall tex när det blir såpass kallt att min L/V pump inte orkar med att värma huset.

Iofs läste jag nu texten en gång till och där står det att detta gällde pannor som vid installationstillfället inte uppfyllde kraven. Hur i helskotta ska jag kunna veta om kraven uppfylldes för 27 år sedan ;)

jaja, pyrelda INTE har jag förstått iaf, men det har med naturen att göra, vilket är bäst för mig då? förstår att det kommer att sota mer, men sota kan jag ju göra själv några gånger mellan den riktiga sotarens besök..
 
H
Är pannan sedan -81 kanske den inte är så tokig att elda ved i, känner inte till den typen.
Kraven på pannan uppfylldes säkert för 27 år sedan.
Vid pyreldning så får man koloxid och risk för tjärbeläggning i pannan och skorstenen.
Mycket beror på hur duktig din panna är på att ta vara på värmen i röken. Bara att titta in i pannan och studera hur röken går innan den försvinner ut i skorstenen. Att det finns insatsrör i skorstenen gör ju att det är mindre kritiskt med röktemperaturen.
Beroende på hur mycket vatten pannan innehåller så är det nog risk att pannan kokar om du fyller på ved för fullt. Med en acktank är det annorlunda, den stora vattenmängden kan då ta tillvara värmen från pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.