Jag har en liten fundering angående dränering på mitt hus.. huset står med ena sidan mot berg där vattnet kommer ifrån och baksidan vetter mot åkermark som det lutar ganska mycket mot från huset.. jag är i färd att bygga ny altan på hela baksidan där ytterväggen är indragen ca 1m ifrån "knuten" eller vad man ska säga så takfoten skulle jag tro ligger ca: 1.5 m från husvägg där så regnvattnet har jag mycket svårt att tro rinner mot källarväggen.. dräneringen tänkte jag börja med nästa vår och jag inbillar mig att det räcker med sidan som ligger mot berget och ena kortsidan för den andra kommer jag inte åt p.g.a en garageplatta som är ihopgjuten med huset.. gjorde en snabb skiss så kanske ni förstår vad jag menar såhär på kvällen :-D mvh/tommy 1376945512574.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror ni dom sidorna räcker? Marken lutar från huset på alla sidor utom bergssidan som är plan.. hur ska jag göra framför garaget? Man vill ju inte gräva för nära plattan så man underminerar den tänker ja..
 
D09
Bara det inte blir som en gryta som vattnet från berget fastnar

Jag bor högst på ett berg men innan jag gjorde ett rejält omarbete så samlades vattnet på framsidan och kom inte vidare.

Kan du inte dra dränering runt hus, garage etc?

Min uppfattning är att dränering är en nivågivare för vatten som pressas upp. Är det berg allt står på handlar det väl mer om att leda bort från svackor etc där det kan stanna upp mot huset.

Går berget in i källaren något?
 
Tror inte att vattnet stannar nånstans mer än eventuellt på framsidan för på baksidan är nog fallhöjden ner till åkern 50 m på 150m plus att på framsidan går en väg med diken som leder vatten bort från huset.. så jag ser egentligen ingen mening med att dränera om mer än att jag nyss köpt huset och dom på besiktningen påpekade att dräneringen var gammal.. har inge fuktproblem för tillfället så jag tänkte dränera nästa år men altanen måste jag få upp i år för det ska upp en limträbalk i den stommen för att stärka upp taket ovanför ett glasparti.. så jag ville höra lite om jag gör bort mig om jag smäller upp en altan innan jag vet hur allvarligt de är att strunta i dräneringen där.. jag kan ta nå bilder runt huset imorrn så de blir lite klarare hur jag menar :)
 
Nä berget ligger nog en bit under marknivån på tomten så det går inte in nå i källaren. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.