Hej,

Har fått offert på dränering av mitt utbyggda egnahemshus med källare. Dryga 30 löpmeter med ett pris om ca 70tkr inkl material innan ROT-avdrag. För ett pristillägg på 20tkr kan jag få extra isolering (20 mm (standard är Pordränskiva 100mm)). Detta rekommenderar företaget. Vad säger ni experter om pris och extra isolering?

mvh Johan
 
Ursprungspriset verkar OK (har hört summor på ca 2000 kr per löpmeter), men 20000 för extra 20 mm (säker på att det inte är 200 mm?) låter för dyrt.
 
Jag antar att de kan ha skrivit fel men det står "Pris ink. extra isolering (20mm). Rekommenderas." i offerten..
 
Vi satte isodräskivor när vi dränerade och då på den tiden (för 9 år sedan) fanns inte rekommendationen att sätta extra. Men i vår källare gjorde iallafall isodränskivan, kontra kallasfalt som vi hade tidigare att källartemeraturen i princip året runt ligger mellan 10 grader - 14 grader. Första året med kallasfalt var temperaturen betydligt lägre.

Ibland var det bara 3-4 grader och då bor vi i Göteborg.
 
Vi dränerade om huset i September 2009 i satte då ett dubbelt lager Optidrainskivor runt grunden efter att kallasfalten slipats bort. Uppskattar att källartemperaturen höjdes med ca 5 grader mot innan. Välkommet med tanke på vilken vargavinter det blev. Tror att man räknar hem merkostnaden ganska snabbt.
 
Det stog fel i offerten, det de menade var dubbla 100mm pordränskivor. Då känns det väl ganska ok? Alltså 200mm totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.