Hej,

Jag har försökt att använda sökfunktionen men hittar ingen lämligt svar på mina funderingar.

OBS, fasaden kommer att putsas.

Vi vill inte ha någon smyg på utsidan utan ha fönstret jäms med fasaden. Är detta lämpligt eller bör vi ha en liten smyg, i så fall hur djup?

Om vi monterar fönstret jäms med fasade vill vi helst inte ha något foder runt fönstret. Är det möjligt eller bör vi ha ett foder som täcker glipan mellan karm och fasad?

Hur ska vi göra för att få detta snyggast?

Ska vi be putsarna att putsa fasaden (ej smyg). Jag monterar fönstret jäms med och sätter sedan ett tunt foder över skarven?

Någon med bilder på olika färdiga reslutat?

Inlägget blev lite rörigt, men hoppas att ni förstår.
 
Berliner
Hej,
har ni isoleringen på fasadens utsida? Om jag behöver du en konsol i botten av fönster. StrongTie säljar dem i olika dimension.
http://www.strongtie.se/Fönstermontage.619.aspx

För att får det snyggt och tätt på utsidan finns som jag vet bara två metoder. Fugband eller MS 20 Fug med dräneringen under fönsterplåt.
Kanske kan du ge oss lite mer information hur dina ute väggarna är uppbyggt.
 
Det är passivhusväggar. Genomskärning av vägg Innefrån och ut:
(ca mått) 5 cm Cellplast - 11 cm betongkärna - 26 cm cellplast. Jag har bifogat en bild på hur det ser ut.

Dom monteringsankare som finns räcker inte från fönstret till betongkärnan. Jag har haft som idé att skära ut en del av cellplasten och sätta in reglar som jag kan fästa ankaret i. Jag tror att den llösningen blir enklast och bäst.

Ska även tillägga att det är PVC fönster och att jag kommer att använda skumm. Jag antar att det är Sikaflex MS20 som du menar? Då kanske jag skall se till att putsa fasaden först och sen montera fönster och använda Vit fogmassa.
 
  • fönster 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berliner
Hej,
om du vill putsa uteväggarna kontaktar en säljare av STO. Dem har en speciell tätningslist som klistras fast på fönster.
Det finns många tillverkare som har MS 20. Jag menade Ljungbergs.dk
MS 20 har fördelen att den är mycket UV stabil.

Jag har själv byggd in fönster med Strongtiesystem med dem hållare i botten.
Dem är lätt att montera och dessutom förstöra du inte för mycket isolering i motsats till regel. Fyll dem hållare med fugskum.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.