Hello! Behöver råd och åsikter om mitt källarprojekt. Jag bor i ett 30 tals hus yta på 85kvm med en källare på 45kvm(biyta). Källaren är helt oisolerad, alltså källargolvet är original och borde bilas bort och isoleras efter konstens alla regler. Den del som är tänkt att grävas upp är på ca 25kvm, här är det tänkt att bli ett vardagsrum/gästrum/förvaring. Resterande utrymme är ett hyfsat nytt badrum/tvättstuga(2008)och kallförråd(här blir det endast ytskicks renovering). Tyvärr inte utgrävt här :(

Varför bila å gräva?
@Den gamla garagenedfarten finns forfarande kvar inne i källaren och måste bort.
@Avloppsdragningar från 30 talet, går inte att ducka för.
@Kallt som satan på golvet, 14grader(20 uppe i taket) nu senast jag mätte.
@Elen är direkt farlig och måste bytas i hela källaren.

Problemet är dräneringen, gjort på mitten av 90talet, osäker funktion och förra ägaren snålade in på isoleringen.

Är det värt att slänga ut 100tkr på ny platta med vattenburen golvvärme när väggarna är oisolerade??
Tror ni att golvvärmen klarar att hålla 21 grader??

Måste understryka att dränering inte är aktuellt då häcken mot gatan måste bort, en stor veranda måste plockas ner och en gjuten trappa troligen rivas..
 
Tänker du sänka golvet när du ändå bilar upp?
Vad menar du med att det inte går att ducka, är det avloppsledningar i källartaket?
 
Hej Pelig! Om jag gör slag i sak och bilar upp hela plattan så skall det grävas ut och isoleras. Avloppet ligger i eller under källargolvet. Alternativet, om det ens är det är väl att bila upp delar av plattan och flytspackla, därefter lägga klinkers, men då är det tofflor som gäller. Men frågan är om golvvärmen fixar att värma upp hela utrymmet då källarväggarna är oisolerade? Känns olustigt att i efterhand dra värmerör och hänga radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.