Vi har ett förråd med råspont som jag monterat fotplåt på som första steg. Därefter trekanstlister och en regel utanför så plåt kan monteras på sidor och framsida, det är ett pulpettak med 6 graders lutning. Rullade ut underlagspapp från fotplåten och upp över listerna/reglarna och spikade dolt förutom på listerna samt utsidan av reglarna så pappen är spänd. Sen skulle jag på med ytpapp idag och inser att jag lagt underlagspappen ända ner till vinkeln på fotplåten, klistrade även fast den med takklister. Så ytpappen kan jag alltså inte klistra direkt i fotplåten. Jag skulle lagt underlagspappen fram till halva fotplåten...
Så två alternativ ser jag framför mig:
Skära av duken försiktigt och få bort klistret så ytpappen kan limmas direkt mot fotplåten.
Lata/dumma alternativet är att lägga ytpappen fram till vinkeln på plåten dvs rakt över underlagspappen och spika synligt genom plåten och sen på med takmassa på spikhuvud samt längs med plåten/underlagspappen/ytpappen.

Är det korkat med det lata alternativet?
 
Väldigt korkat😉
ett till alternativ är att du helt enkelt monterar en ny fotplåt över befintliga.
 
S
Varför ska du spika ytpappen längst ned? Brukar man inte göra. Det är kanske inte helt svårt att skära ett snitt i underlagspappen där den borde ta slut, och värma med värmepistol och skrapa/dra bort den överflödiga remsan.
 
Tack, jag skar bort underlagsduk på en del av fotplåten och tog bort klister. Sen limmade jag ytpappen i plåten. Det blev bra…
 
  • Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.