Hej! Jag vet inte om jag är på rätt ställe, men jag testar: Jag skulle vilja ha en punkt med snabb nätverksanslutning och en övervakningskamera drygt 300 meter från närmaste nätverksuttag, ej fri sikt. Trådlösa lösningar hela vägen känns inte realistiskt.
Att dra en nätverkskabel hela sträckan är relativt enkelt, men problemet är att målpunkten inte har elektricitet. Jag funderar om nån känner till nån batteridriven kamera som kan ta nätverkskabel? Eller någon batteridriven router?
Mobilt bredband är vad jag vill komma bort från.
Tack för kloka synpunkter och tips.
 
Enda lösningen är fiber (och separat elkabel för strömförsörjning av prylarna i andra änden). Max längd för en Ethernetkabel Cat5e/100 Mbit/s är drygt 100 meter (350 fot). Högre hastigheter ger betydligt kortare maxlängd.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Löser någon form av åtelkamera dina behov?

Edit: såg att du ville komma bort från mobilt nu :oops:
 
  • Gilla
Blomcol
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enda lösningen är fiber (och separat elkabel för strömförsörjning av prylarna i andra änden). Max längd för en Ethernetkabel Cat5e/100 Mbit/s är drygt 100 meter (350 fot). Högre hastigheter ger betydligt kortare maxlängd.
Tack för svar.
Vet du hur drastisk tappet blir på så många meter? När jag tänker efter så är ju snabb anslutning kanske lite fel av mig, jag vill ha kontinuerlig videoövervakning, det innebär ju inte nödvändigtvis att den måste va så snabb...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B Blomcol skrev:
Vet du hur drastisk tappet blir på så många meter?
Ja, det blir 100%. Ethernet funkar tyvärr inte så att det går långsammare och långsammare ju längre kabeln är, utan när fördröjningen mellan kanalerna blir för stor så funkar det inte alls.
Det finns andra tekniker för att köra lite längre avstånd på 'vanlig' kabel, men det blir oftast speciallösningar med dyrare utrustning. Fiber är standardiserat och relativt billigt för kortare avstånd.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det blir 100%. Ethernet funkar tyvärr inte så att det går långsammare och långsammare ju längre kabeln är, utan när fördröjningen mellan kanalerna blir för stor så funkar det inte alls.
Det finns andra tekniker för att köra lite längre avstånd på 'vanlig' kabel, men det blir oftast speciallösningar med dyrare utrustning. Fiber är standardiserat och relativt billigt för kortare avstånd.
Ok, ja det är ju väldigt drastiskt! >< Får fundera på vidare. Tack!
 
Det finns POE-lösningar som fungerar över RG6 (antennkabel) som skall klara längre avstånd än 100m.
 
.....fråga kolon.

Om du ändå ska lägga ner en nätverkskabel och det är enkelt, varför inte dra lite elkabel också och få ström på denna plats?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag hittade coax+power i samma kabel via en känd handelsplats på nätet (300m för 1000kr). Jag skulle definitivt kolla mer noga på detta alternativ. Det var dock en RG59 kabel men med rätt ändutrustning så kanske det kan fungera bra ändå.
 
C
M merbanan skrev:
Följande produkt tycker jag visar att ethernet över coax är ett alternativ.
Det funkar nog alldeles utmärkt. Men det kostar en slant och det gäller att välja något som passar aktuell miljö (antar att det är utomhus?).
 
C cpalm skrev:
Det funkar nog alldeles utmärkt. Men det kostar en slant och det gäller att välja något som passar aktuell miljö (antar att det är utomhus?).
Jo, så är det men jag antar att man alltid kan skaffa en IP44-klassad låda och gräva ner på lämpligt ställe. Men det är ett ganska delikat problem. Man måste hitta rätt delar i pusslet. Man kan köra PoE över Cat5e/Cat6 eller Coax. Med separat strömmatning så kan man även köra fiber. Frågan blir då vad som passar bäst i detta fall och det kan man inte riktigt avgöra med de uppgifter som presenterats än så länge.
 
Det är riktigt att 300m Ethernet (10Base-TX) är långt över vad som standarden säger och inget som någon här kan garantera att det går att köra.

Det finns utrustning för att köra PoE 200m utan några andra modifieringar än en annan switch, men jag har inte koll på någon liknande för 300m,

Precis som @useless säger så beror det på hur standarden är gjord, inte främst på kvaliteten på kablen.

*Men* med det sagt, så implementeras standarden lite olika från varje part. Så om du har tillgång till 300m kabel så skulle jag rekommendera dig att kontaktera den och testa med den switch och kamera du har tänkt dig (innan du rullar ut något på plats...). Det *kan* gå om du har tur, även om det inte finns minsta garanti att det gör det.

Om det inte går så skulle jag ge samma rekommendation som andra här. Gräv ned en el-kabel och fiber, sedan kan du köra med standard-utrustning i båda ändar och kostnaden kommer nog bli ungefär jämförbar med övrig. (Och du får möjlighet att komplettera målpunkten med strålkastare eller liknande vid behov)
 
tommib
Det blir en rätt dyr elkabel om man ska kunna ta ut någon effekt i matad ände, men iofs kanske en kamera och en liten LED-strålkastare klarar sig bra. Om man fular sig så skulle man till och med kunna räkna in att grejerna använder switchade nätdelar med ett brett inspänningsområde och därmed inte behöva bry sig så mycket om spänningsfallet. Avsäkringen får bli rätt låg och glöm inte jordfelsbrytaren.

För att tänka lite lateralt, vad är kraven i matad ände egentligen? Ska det vara en diskret installation eller är det ok att den syns? Om det är ok med en synlig installation kanske en solpanel och ett batteri kan vara ett alternativ. En liten fiberomvandlare och en nätverkskamera lär inte dra många watt och med ett lite kralligare batteri kan man nog klara ganska många gråa dagar innan bilden försvinner.

En stor fördel med att inte rulla ut 300 m elkabel eller nätverkskabel är att man slipper problem med blixtnedslag och bränd utrustning, vilket torde vara en reell risk här.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.