Hej Mitt första inlägg här då d^_^b

Funderar på att ställa in en vattenmantlad kamin i vårt hus . Huset ett Lb hus från 1990 med frånluftsvärmepump så kallad elpanna ? Modell på elpanna Nibe fighter 310 p . Den är kopplad till vattenburet system med element i var rum nere. Husets boyta är 99 km på nedre plan och ca 45 km på övre plan alltså ett 11/2 plans hus . Då vi köppte vårt hus 2004 instalerade jag en kamin och skorsten . Tyckte det var mycket trevligt det här med att elda och har lyckats värma huset till 80% med bara kaminen som står i mitten av huset i hallen då. Fast det kräver att man eller någon är hemma och eldar Mycket :S . och nu mera har vi ju börjat få riktiga kalla vintrar med och nu är det ju knappt det går att klara huset med kamin . På övervåningen fins inga element värmen går ju uppåt och det blir lätt för varmt på övervåningen som det är i dag . Tror detta blir bättre med panna som sprider värmen bättre nere genom att nyttja elementen ( radiatorerna )
Funderar på att byta ut braskaminen och köpa en vattenmantlad kamin då.
Funderar även annars på att få en kökspanna och flytta eldplatts fast det är svårt med platts i köket . Fast eventuellt har jag en lösning där . Fast enklast blir det med vattenmantlad kamin då är det bara köra på på samma ställe som i dag där kaminen nu står .
Funderar på acumulatortank på 500 l samt docka detta med elpannan som jag läst att det ska gå att göra jag kan inget om detta så råd önskas här .
Värmerören från kamin till tank har jag tänkt dra under huset då det är kryprumsgrund på kåken och vidare upp inne i tvättstugan där jag tänkt ställa acumulatortanken och i samma utrymme fins elpannan .
Vad tror ni om detta ?

Vad tror ni om kaminen som omtalas i denna tråden ?
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/108511-billig-vattenmantlad-vedkamin-21-kw.html

Tipps på andra vattenmantlade kaminer och råd mottages gärna med ;)
Funderar på att göra detta till våren och nyttja rotavdraget :cool:
Ved har jag massor så jag vill fortsätta med ved d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.