Hej!
Köpte ett hus 10 månader sedan, en timring från tidigt 1800-tal i Norrlands inland som under vintern får utstå bitter kyla. 1.5 plan, självdrag, cirka 100 kvm totalt. Det har under hösten/vintern blivit tydligt att uppvärmningen av huset är otillräckligt, framförallt då vi inte är på plats och inte kan elda i pelletskaminen. Har haft mätare på strategiska platser i huset under hösten och kan summera de senate 3 månaderna på följande sätt:

  • Elementen och lvvp (ställd till 18 grader) klarar hålla underhållsvärme med utomhustemperaturer ner till cirka -25 (temperatur i köket är då cirka 1 till 2 grader, så knapp marginal).
  • Bortom -25 är det en tidsfråga innan köket hamnar under nollan, och när det nu varit extremt kallt har jag till min förskräckelse sett kökstemperaturen sjunka till -11.

Husets uppvärmning består idag av:
  • Pelletskamin i vardagsrummet (öppet till nock, takfläkt installerad)
  • El-element
  • Jag lät under sommaren installera en ny llvp i vardagsrummet (Daikin XRH40).
  • Badrummet har golvvärme (el).

Planlösningen gör uppvärmningen lite knepigt - vardagsrummet (där kaminen/lvvp står) har öppet till nock och köket ligger precis intill med låg takhöjd (öppen planlösning). Detta gör att värmen stiger uppåt och når inte riktigt köket som nästan får ett eget mikroklimat med temperaturer konstant 5-10 grader under övriga huset. Till saken hör också att vi under året planerar konvertera en del av köket till litet gästrum, som ytterligare kommer begränsa luftflödet, samt isolera glasverandan som även den kommer behöva värmas upp (den står nu kall). För att förbättra nuläget men även ta höjd för framtida utbyggnader funderar jag därför på följande åtgärder:

  1. Installera ytterligare en XRH40 llvp, i den nya glasverandan.
  2. Utöka med elelement så samtliga fönster är täckta (tanken är dock att dessa endast ska köras då temperaturen blir *riktig* låg och llv-pumparna inte mäktar med)
  3. Vedkamin i glasverandan, primärt för mysfaktor men också som möjlig backup då man är på plats och kan elda.
  4. För att bättre på cirkulationen i huset samt lösa problemet med kökets "mikroklimat", leker jag med tanken att installera en kanalfläkt i krypvinden direkt ovanför köket för att flytta den kalla luften uppåt mot loftet och ut i vardagsrummet som har öppet till nock (se bild nedan).

Tanken med ventilationen är att delvis få lite bättre cirkulation i huset, men främst att försöka skapa ett undertryck i köket så den uppvärmda luften från vardagsrummet och glasverandan kan strömma in. Har förstått att det är bättre att flytta kall luft än att försöka pressa in varm luft i ett kallt utrymme. Ett problem med detta är matos (vill ju inte få sprida lukten genom huset), men ska höra med elektrikern om de känner till något smart sätt att koppla ventilationen så den stängs av då köksfläkten är igång (köksfläkten när igång blåser i nuläget ut luften rakt genom ytterväggen).

Bifogar nedan planlösning på hur huset kommer se ut när vi är klara med glasverandan och det nya sovrummet intill kök, samt de tänkta åtgärderna (färgkodade). Den turkosa linjen den tänkta ventilationen från kök till överdelen av vardagsrummet via krypvind. Hoppas det går att tolka!

Inget är hugget i sten! Är tanken god, eller är det feltänkt rakt igenom? Alla förslag och åsikter tas varmt emot!

Tvåvåningshusets planritning visar nedersta och loftet, med uppvärmningssystem och önskad luftflödesriktning markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.