Hejsan hejsan!

Håller på att planera en renovering i ett rum som har Tretexväggar, huset är ifrån 59, vet inte vad som finns bakom väggarna då jag inte vågat riva ned någonting ännu.

Läst en del att många föredrar att byta ut all Tretex mot gips medans vissa inte gör det, rummets akustik och karaktär verkar förändras avsevärt med en "gips-uppdatering" vad jag läst.

Någon som har några tips eller tankar? Är total nybörjare vill jag tilllägga! :)

Bifogat en gammal mäklarbild på rummet som det såg ut förr, en del att fräscha upp😅
 
  • Rum från 50-talet med Tretexväggar, retro inredning, samlartallrikar på väggen, och blommigt tapetmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Schentleman skrev:
Hejsan hejsan!

Håller på att planera en renovering i ett rum som har Tretexväggar, huset är ifrån 59, vet inte vad som finns bakom väggarna då jag inte vågat riva ned någonting ännu.

Läst en del att många föredrar att byta ut all Tretex mot gips medans vissa inte gör det, rummets akustik och karaktär verkar förändras avsevärt med en "gips-uppdatering" vad jag läst.

Någon som har några tips eller tankar? Är total nybörjare vill jag tilllägga! :)

Bifogat en gammal mäklarbild på rummet som det såg ut förr, en del att fräscha upp😅
Behöver du inte riva ur tretexen så skulle jag inte göra det för sakens skull.
På med ett lager renoveringsgips så är du hemma om ytan inte är bra nog nu.

Skillnaden i isolerings-värde mellan tretexen och en "modern" vägg kommer du inte tjäna in i förhållande till arbetsinsats och material, så av ekonomisk orsak är det inte något att satsa på.

Du lär ha betydligt bättre ställen att lägga din energi och dina pengar på i det huset.
 
  • Gilla
Schentleman
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du lär ha betydligt bättre ställen att lägga din energi och dina pengar på i det huset.
haha jo det är väldigt sant!

Hur är fästförmågan på renoveringsgips?
 
J
S Schentleman skrev:
haha jo det är väldigt sant!

Hur är fästförmågan på renoveringsgips?
Vill du hänga upp saker på väggen får du räkna med skruv som går igenom gips, tretex och en sannolik plankvägg du har bakom.
 
S Schentleman skrev:
Hur är fästförmågan på renoveringsgips?
Hur menar du nu?
Du har väl inte tretexen exponerad idag?

Edit:
Menar du att fästa renoveringsgipset mot tretex eller fästa saker i renoveringsgips?
Renoveringsgips är ju bara ett tunnt ytskikt för att släta ut saker, så det påverkar inte bärigheten allt för mycket.
Inget att fästa hyllor i etc. Då får du fortfarande leta reglar som vanligt.

Vill du kunna fästa vad du vill var som helst kan du ju alltid köra ett lager plyfa först och sedan gips utanpå det, men det känns väldigt överabitiöst. :)

Gällande att fästa gips mot tretex så bör det inte vara något problem, så länge du inte har rivit fram all tretex och fått till en väldigt porös yta. Då kan du behöva några skruva per skiva för att få dem att hålla sig på plats tills allt lim/bruk/spackel härdat ordentligt.
 
Har renoverat ett antal rum i huset med tretex å jag har inte rivit ner en enda skiva både för det lilla isolervärde den har å dessutom har jag fräst in ny el i den. Har spontade bräder bakom tretexen så fästning av renoveringsgips å annat har inte varit något problem
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur menar du nu?
Du har väl inte tretexen exponerad idag?
Asså hehe, you tell me. Vet bara att en hantverkare som var hör i annat ärende sa att det är tretex och rätt värdelöst som material i dagens standard, "inget man bygger med idag"
 
  • Vägg av tretexmaterial med grov konsistens, bedömd som föråldrat byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom öppen dörr till rum med tretexvägg, golv i parkett och kläder på dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad tretexvägg med en synlig brist där det ruggade ytterskiktet är borta och det bruna innermaterialet framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Schentleman skrev:
Asså hehe, you tell me. Vet bara att en hantverkare som var hör i annat ärende sa att det är tretex och rätt värdelöst som material i dagens standard, "inget man bygger med idag"
Ja, det har han ju helt rätt i, men det är rätt mycket i gamla hus som man inte använder när man bygger nytt, så det spelar väl ingen roll?

Strukturtapeter exempelvis. :D

En snabbfix är att bredspackla den där väggen, då blir du både av med strukturtapet och småskador.
Alternativt som sagt renoveringsgips eller renoveringstapet.

Att det är tretex istället för glasull i väggen är inget du behöver bry dig om.
 
Vi har aldrig rivit tretex och heller inte satt upp renoveringsgips. Det är ju bara en massa jobb att riva, och renoveringsgips bygger på så att man kan behöva byta dörr- och fönsterkarmar. Vi har bara spacklat. Man får gärna grundmåla tretexen innan spackling om man har kommit in på ”ren” tretex eftersom den drar åt sig fukt fort.

Nackdelen med att bara spackla på tretexen är att väggen inte blir helt rak. Om man ska tapetsera med nonwoven-tapeter som ska läggas kant i kant kan det bli små glipor på vissa ställen och överlapp på andra. Om man bara ska måla är det inga problem, och papperstapeter med överlapp funkar bra. Vill man få helt rak vägg måste man nästan riva och regla upp den på nytt eftersom inget är rakt i dessa gamla hus, och det känns som jättemycket jobb.

I förra huset (50-talare) var det reglad stomme, så tavlor och sånt hängde oftast bara direkt i tretexen. Det gick fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.